onsdag 24 juni 2026

Bjuder på E+

Aina med bloggen: https://klimakteriehaxan.blogspot.com/

fortsätter jakten på trevligheter som finns här omkring oss. Nu har vi kommit till bokstaven E



Espresso! Finns inget bättre kaffe än det.

Efterrätt! Mmmm perfekt avslutning på en måltid och glass funkar alltid!

Går ju att kominera dessa två med att göra en super enkel variant av Affogato. Jag brukar göra det på en kula vaniljglass och sedan slå en Espresso över glassen och simsalabim så är det klart! 




El cykel, så smidigt och bra. Har haft min El cykel i många år och det är riktigt kul att cykla till jobbet eller andra ärenden också för den delen. Men man får inte glömma att ta med en väska/påse till batteriet, för det törs jag inte lämna på cykeln då jag parkerar den. 


tisdag 23 juni 2026

tisdag med Trassel

 

Mmmmm det doftar gott Matte!

Att vara katt måste vara det perfekta livet?

Smaka lite på hallonbuskarna, somna i solen.
Skugga nosen med ett hallonblad.


På eftermiddagen då lördagens åska och skyfall rasade så sov godingen inne.



Jag har sagt det innan och jag står fast vid det, i nästa liv ska jag bli katt och bo på ett bra ställe=)







måndag 22 juni 2026

att fånga stunden.....

De flög bredvid varandra hela tiden.


Jag fotade med mobilen och kom på mig själv att hålla andan.


Ville ju inte störa deras måltid i Smultronschersminen

Båda hade ätit klart samtidigt och de fortsatte sin tafatt lek upp över fröken Persika och in till grannen. 



















 

söndag 21 juni 2026

veckans foto #69

En vecka med både födelsedag och midsommar. Vi var ute och åt god mat på födelsedagen, en  alkoholfri drink med smak av mynta, paragon, citrus, och ingefära- massor av is toppad med jordgubbar och några amerikanska blåbär fanns också med bland isen. Inte alls söt utan väldigt fräsch. (alkoholfritt fick det bli, för vi tog ju bilen till stan i regnet)


En present

Massor av blommor har slagit ut nu i veckan och en söt liten insekt var här på besök och massor av blommor vart också sönderslagna av gårdagens skyfall. 










Det är Åke som håller i veckans foto /Fotat i veckan.

Följ länken så hittar du reglerna och vilka fler som deltar.  https://nacka144.se/


lördag 20 juni 2026

Hoppa på tåget # Mitt i sommaren

Idag åker vi mot destinationen ´Mitt i sommaren`

Mitt i sommaren så finns det smultron. Så många barndomsminnen detta rödabär bär med sig. Näe, då menar jag inte att trä upp dem på strån utan att åka flakmoped med pappa och plocka dem för att äta dem direkt vid dikeskanten solvarma och söta. Men också att plocka med sig hem för att sedan äta dem till efterrätt med lite grädde.


Mitt i sommaren kan man sitta ute och bara njuta. 

Njuta av blommor och humlesurr

(humlorna älskar pionerna lika mycket som jag)


Mitt i sommaren/midsommar och då är det obligatoriskt med hembakad jordgubbstårta. Sill till lunch och gärna grillad entrecote till kvällen och precis så blev det igår då vädret var toppen efter kl.14


Jag önskar dig en fin midsommardag!



Det är Åke som håller i Hoppa på tåget. 

Följ länken så hittar du fler resenärer och välkommen att kliva ombord på tåget du också!

 
Kommande destinationer är:  
27 juni – Fikakorg

4 juli – Balansera
11 juli – Två
18 juli – Min favoritdryck
25 juli – När jag var i …
1 augusti – Min favoritmaträtt
8 augusti – Vass
15 augusti –  Moln (pärlemon vinner) 
22 augusti – Tårta
29 augusti – Landskap

fredag 19 juni 2026

Glad midsommar!

 


Midsommarblomster från solskenssnårJag plockar och sätter i nytvättat hårEn stor bukett ska jag sätta i vasFör idag blir det sommarkalas

(Text: Lena Anderson från boken Majas alfabet)


torsdag 18 juni 2026