lördag 27 april 2024

hoppa på tåget #picknic

Sista lördagen i april och vi ska åka på picknic med tåget. Ska bli spännande att se vart vi hamnar då tåget stannar, finns ju så många fina platser att ha picknic på.

Jag plockar ner nystekta pannkakor i min korg.


Jordgubbar till blir ju gott.

Det går ju mot sommaren så en flaska rosé passar väl bra?





Hoppsan nu åker tåget inte framåt längre -  utan bakåt i tiden.....


1982 köpte min familj den första jeepen och den hänger med än idag. Den är av årsmodell 1947- still going strong. (Vet att pappa länge hade velat ha en jeep och när tillfället dök upp våren -82, så slog han till)

I den har vi åkt på många skogsrundor och plockat svamp, lingon och blåbär. I mitten av 80- talet så kopplades husvagnen på och vi drog på semester - alltid lika spännande att åka öppet och utan tillgång till tak.  Många utflykter har det blivit.  Här på bilden som är från 2001 är det kaffe och säkert köttbullsmacka ned packat i picknickkorgen. Genom att titta på bilden så förstår jag att det är en varm sommardag på Öland, för vi har fällt ner framrutan så att vinden svalkar och rufsar om håret extra bra. (Det är jag som är fotograf och i bilen sitter pappa och i baksätet min kärlek  - numera min make)



Det är Åke som håller i Hoppa på tåget. 
Följ länken så hittar du fler resenärer och välkommen att kliva ombord på tåget du också!
Glöm inte att mejla Åke och gissa vem det är som ligger bakom dagens ord, vår glada lokförare har ju en tävling med fina priser.


Den fortsatta tidtabellen för Åkes tåg ser ut så här: 

v.18 Typisk vårblomma för dig
v.19 Utanför din dörr nu
v.20 Nattlampa
v.21 Retro
v.22 Fiska
v.23 Flagga
v.24 Fotboll
v.25 Vad händer dagens datum, sill, nubbe eller vadå? 
v.26 Båt (visar du en nytagen bild på båt vid kanal/sluss - har du chans till att vinna en trisslott i Åkes tävling)
v.27 Kyrkorgel
v.28 Vattenkonst
v.29 Grotta
v.30 Moln - detalj om vad du ser i molnet
v.31 Veteranbil
v.32 Ett annorlunda konstverk - inte en tavla
v.33 Kapell
v.34 Tårta - med vilka har fyllt år i veckan?  (med rätt motivering har du chansen att vinna en trisslott)
v.35 Natthimmel, fenomen









11 kommentarer:

  1. Så trevligt du tar med pannkaka och jordgubbar, jag paxar för att hänga med dig ;) Jeepen: Tänk bara att få åka på picknick i den du :) Trevligt att du åker med idag ch tack för länken samt så fint du sammansatt/tråcklat ihop destinationerna. Sedan har du en mycket söt korg :) Säljer du lotter på den? En fortsatt trevlig lördag.

    SvaraRadera
  2. Det verkar vara soligt väder och varmt på dina picknick´ar. Inget som tyder på regn i bilderna.
    Skönt... det behövs lite värme nu.

    SvaraRadera
  3. Pannkakor är ju näst intill obligatoriskt vid en picknick, åtminstone för oss när vi är på utflykt med barnen på skolan, det och korv med bröd.
    Fin jeep där, så byggdes de ju förr, för att hålla länge...toppen Lillasyster.

    Ha nu en fin lördag.

    SvaraRadera
  4. Gott och mättande med pannkakor. Och jordgubbar! Mmmm, det kan inte bli bättre. Vad kul att du även fick med en gammal bild på jeepen. Ha en härlig helg! Kram

    SvaraRadera
  5. Picknick är trevligt och generellt är det mysigt att äta ute. Pannkakor är ett säkert kort tycker jag och så även färsk frukt. Nu hoppas vi på lite vårvärme så det kan bli någon picknick framöver :D

    SvaraRadera
  6. Reagerar också på den läckra Picknickkorgen som inte är en rottingkorg. Snyggt!
    Är inget fan av picknick, men jag åker hemskt gärna med i din ögonsten - bilen alltså. Fantastiskt att den är "still going strong". Men visst har du målat om den i röd? Eller är det bara jag som minns fel. Skulle inte förvåna mig;-)

    PS. Himla snygg kärlek:-) DS

    SvaraRadera
  7. Vilket fint inlägg om picknickar! Å cool bil!

    SvaraRadera
  8. Vilket härligt nostalgifoto och vilken fin jeep! Fin är säkert maken också men han är lite suddig på just det fotot...
    En fin picknickkorg har du också, jag plockar hellre ner allt i ryggsäcken så jag slipper bära då vi ju aldrig har biltransport till våra picknickar. Hoppas på fint picknick- och badväder i sommar!

    SvaraRadera
  9. Nu var tant anonym för snabb igen

    SvaraRadera
  10. Det var en väl sammansatt "lyxpicknick" (?) du packar ner, men det ska ju va gött å leva......
    Tack för att du även bjuder på ett familjefoto ur arkivet, älskar gamla minnen!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  11. Hoppsan där hade jag mer än gärna hoppat med i din ögonsten och följt med och åkt ståndsmässigt i en äkta Veteran Jeep som dessutom är skattebefriad. 😘
    Tackar heller inte nej till härligt goda pannkakor med jordgubbar och ett gott glas Rose vin.. Jo ja tackar och bugar för ett så härligt inlägg.. Det är något helt fantastiskt vad mycket sol som du bjuder upp med i dina bilder.. Ni lär knappast frysa med den solvärmen!
    Kram

    SvaraRadera