torsdag 4 augusti 2022

familjeträdet

För tio år sedan fick jag ett familjeäppelträd
av min lillasyster. Först ut att mogna är 
Transparent Blanche. 
Det var nog första äppelsorten  som morfar lärde mig. 

Sen är det två eller tre sorters äpplen till på samma träd,
men jag minns inte vilka sorterna är. (Det här är första året som det ger en riklig skörd)

Kanske kan jag klura ut de andra sorterna då de mognat och jag har fått smaka. 


Det ska bli äppelpaj till helgen..... om vi inte
ätit upp dem naturella.

9 kommentarer:

  1. Vad gott det låter med paj av dina fina äpplen. Kanske din syster tittar in och får smaka en bit? Ha det så gott! Kram

    SvaraRadera
  2. Gissa om jag blev sugen på äppelpaj nu :) Men jag ligger lite efter här i norr...

    SvaraRadera
  3. Äppelpaj, mums och transparance blanche är goda äppel. Jag har haft ett äppelträd med tre olika sorter men det lyckades aldrig riktigt bra med frukterna trots omvårdnad.

    SvaraRadera
  4. Vi hade ju både äppelträd och päronträd i vår trädgård för länge länge sedan.
    Helt klart bland det godaste att skörda "eget". :)

    Kan inget om äppelsorter här, de är antingen "sura" eller inte "sura". ;)

    Ha det fint lillasyster.

    SvaraRadera
  5. Familjeträd - ja det var ju ett väldigt passande namn för ett träd som "levererar" olika sorters äpplen. Har aldrig hört talas om ett sådant träd. Gissar att bland annat Anki kommer hjälpa dig att ta reda på vad äpplena heter.
    Å vilken härlig present av din lillasyster.

    SvaraRadera
  6. Kul med familjeträd ... Transparente Blanche är ett härligt äpple ... gott att äta och gott till mos :)
    BP hör alltför höga tankar om mig - äppelsorter är inte min starka sida ... känner igen några, men dem känner du också igen :)

    SvaraRadera
  7. Det äpplet känner t.o.m jag igen, gott är det också! Va spännande med flera sorter på samma träd! Ha det fint!

    SvaraRadera
  8. Trädet är alltså ympat med olika sorter! Visst inte att man brukar göra så, kul!

    SvaraRadera
  9. Vad roligt med detta familjeträd! Och just denna sort är en av de få jag kan- Gott och användbart till de mesta.
    Kanske får du även veta de andra sorterna.

    SvaraRadera