torsdag 20 oktober 2022

pedagogisk

Efter att ha sett den ena goda maträtten efter den andra hos bloggvännen http://gerd-geddfish.blogspot.com/
Så har vi nu testat Hello Fresh i två veckor.

Allt kommer i en stor kartong och är så pedagogiskt packat
Recepten är tydligt märkta och superlätta att följa.

Varje maträtt har sin egen bokstav på receptkortet, 
sedan är det bara att ta fram rätt påse.

(Det påminner lite om receptkorten som kom då jag var barn, tydliga instruktioner om vad som skulle bakas - minns inte vad klubben hette. Det var ju inga ingredienser med utan bara A4 ark med ett tydligt tillvägagångssätt.)
Här är en rätt från förra veckan, en vegetariskrätt - så god och portionerna är rejäla.


Igår kom den andra lådan och det första jag lagade  av de tre rätterna jag beställt var
en Japansk nötfärsbowl med picklad rödlök, rostade sesamfrö.
Kul med lite andra smaker än vad jag brukar laga. 


8 kommentarer:

  1. Det ser välordnat och väldigt gott ut det du tillagade. Jag har förstått att det finns många olika typer av matlådor/hemleveranser att välja emellan i Sverige. Jag känner till att dottern brukade ta hem något som kallades Linas matkasse. Bon apetit!

    SvaraRadera
  2. Ordning och reda tilltalar ju mig! Därför tycker jag det verkar en bra låda. Och att de även har vegetariska rätter. Båda rätterna ser goda ut!

    SvaraRadera
  3. Minns receptkorten och sparade dem under många år - numer kollar jag oftast recept på nätet om jag vill testa något nytt, men oftast blir det improvisation :)
    Jag är också lite nyfiken på detta koncept, men även om det är rabatterade priser på de första lådorna tycker jag det blir för dyrt för mig som är ensam. De räknar med ett portionspris på ca 60 kr och det tycker jag är för dyrt.

    SvaraRadera
  4. Det verkar som en bra idé. Det är alltid svårt att komma på olika maträtter tycker jag. Visst minns jag de där receptkorten, men de är slängda sen länge. Nu tittar jag på nätet i stället. Kram

    SvaraRadera
  5. Tack för länken! Kul att du testar också. Visst är det pedagogiskt, fräscht och enkelt! Nu är ju jag ensam så mina kassar räcker till sju dagar.
    Däremellan pausar jag en vecka och gör lite "billigare" mat. Använder kryddor av HF som blivit över, det är SÅ goda smaker!
    Jag hade visst också receptkort en gång i tiden...

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att du är nöjd. Jag har tittat på recepten och det är mycket av det jag har lagat på eget bevåg. Äter ju mycket asiatisk och asiatiskinspirerad mat och mycket av det italienska köket. Och har gjort det länge.
    Men säkert praktiskt för att komma igång med annat än den mat man brukar laga.
    Tycker dock att priset med ca 60 kr/portion är mycket.
    Jag gör upp veckomenyer och handlar själv men visst är det bekvämt att få allt hemskickat. Och bra med receptkorten.
    Hoppas du blir nöjd.

    SvaraRadera
  7. Blogglandia är fantastiskt och inspirerande. Bästa reklamen är ju blogg-till-blogg-reklamen i det här fallet. Det skrev jag redan hos Ditte idag. Hon besökte Susjos frissa i Kungsängen av alla ställen och blev väldigt nöjd. Kul att ni också gillade maten ni fick levererat hem:-)

    SvaraRadera
  8. Jamen jag har också suktat efter den goda maten Susjos och Gerd har visat. Men jag tror man ska vara minst två personer. Har ingen att dela med, inte ens grannarna är sugna. Men jag fick iaf en ny Smakbox igår, ett litet tröstpris. Har inte koll på priser på fågelfrön men så som allt annat stigit i pris är det ganska väntat att det även gäller dessa frön. Kan bli en del hungriga fåglar i vinter, det finns nog många som måste avstå och tänka på sin egen matförsörjning i första hand. Är talgbollarna mer prisvärda? Gör du dem själv?

    SvaraRadera