Så fort jag går till soptunnan så kommer Lövsångaren utflygandes från Kaprifolen. Den har byggt bo i en utav zinkstrutarna jag har där som jag i år inte satt några blommor i. Ett bra ställe tyckte tydligen herr och fru Lövsångare. Lagom bra tycker jag för jag inser ju att om Trassel eller Busan ställer sig på bakbenen i odlingslådan så är ju mellanmålet serverat. Så fredags satte jag en gammal cykelkorg över boet, antingen så accepterar fåglarna det eller så överger de fyra äggen som var i boet. (dålig bild, men jag ville inte störa dem mer än nödändigt med min upphäning)
För att få dit korgen fick jag ju flytta lite på den grenen som skyddade boet - ja, det var inte mycket till tak från början, men nu har jag lagt några kvistar av Ek och Björk som kommer ge dem lite mer skydd av både ev. regn och solstrålar. Mamma Lövsångare köpte min uppfinning och flög tillbaka för att fortsätta ruva. Det ska bli spännande att följa detta.
Jag gör nya buketter och delar med mig utav. Frissan blev jätteglad för buketten hon fick till salongen i veckan. (Har också klippt av 247 vissna pionblommor den här veckan- men än finns det blommor kvar. (Ja, jag är knäpp som räknar)
Men jag kommer inte att räkna då jag klipper bort vissna Flammentanzrosor.
Nu täcker den över halva fönstret.
Det är Åke som håller i veckans foto /Fotat i veckan.
Följ länken så hittar du reglerna och vilka fler som deltar. https://nacka144.se/




Nu har du i alla fall gjort vad du kunnat för att freda boet och äggen. Hoppas att det går bra.
SvaraRaderaHa en fin söndag!
Bra jobbat med att skydda boet! Håller tummarna att det funkar.
SvaraRaderaVilken rosbuske! WOW!
Önskar dig en fin söndag!
Vi har en talgoxe som byggt bo i vår tuija som står utanför köksfönstret. Om där ligger några ägg vet vi inte, men det är kul att se när den kommer och flaxar utanför fönstret innan den ger sig in i busken.
SvaraRaderaFint verkligen det du gjort och fantastiskt att få följa detta, ser fram emot rapporterna här. :)
SvaraRaderaHa det jättefint
Men gud så vackert du har det på gården :) Jag antar att det tagit en tid att skapa allt... snyggt ihopsatt bukett (jag har inga vita) så jag kan inte ta upp kampen ;) Men du vinner pris på lövsångarens bo idag, tätt följd av dina rosor. Luktar dom? Jag är lite dålig på vilka som luktar och inte. Men åt grannen åker jag gärna extra varv för där har vi jasmin som står i blom :) Trevligt att du är med och bidrar och jag bugar för länken :)
SvaraRaderaHåller tummarna för att det ska gå bra med äggen. Jag blir lika förstummad varje gång jag tittar på dina trädgårdsbilder. Kram
SvaraRaderaSå smart med en cykelkorg över fågelboet, hoppas det fortsätter att funka!
SvaraRaderaSå fina pionbuketter!
Oh så fint att ha en sjungande hyresgäst! Jag håller tummarna för att katterna inte lyckas sabotera boet. Kram från pörtet
SvaraRadera