onsdag 18 januari 2023

kan du...



Sent i lördagskväll kom det ett mms från stora trollungen.


Men jag såg/ svarade meddelandet först på söndagsmorgonen.


Men hon fick själv kontakta säljaren och ordna med adressen.



Klart att moster kunde fixa, det var ju inte mer än 25 minuter med bil från mig.
När jag kommer fram till det äldre paret som håller på att rensa ut i  källaren, visar det sig vara farbrorns föräldrars finservis, knappt använd. För finserviser ska ju stå i skåpet.

Det märkliga är att servisen har stått i ett skåp väldigt nära Skogsliden i många år innan den fick flytta ner i parets källare. (Ibland känns världen liten, hade den stått kvar på ursprungsplatsen hade det varit 3 minuter med bil, känner väl igen platsen,  då han sa vid den lilla kvarnen/ jag promenerar förbi där ibland)

Det var en lycklig 13 åring i söndags som shoppat för sina julklappspengar. 

(Jag undrar när hon ska ställa sig i kö för lägenhet? Det kanske är ett släktdrag att börja samla saker tidigt tills det är dags att flytta. Jag hade ju i den åldern både matberedare, knivar, marmorkavel, mortel och kastruller mm i garderoben)

 Jag vet inte varför  skärmdumpsbilderna är så suddiga.

8 kommentarer:

  1. Så kul att Din systerdotter håller på att boa redan 😃 det ska börjas i tid om man ska hinna fylla alla skåp och lådor, även jag var tidigt ute och behövde inte komplettera speciellt mycket när jag blev stor nog att flytta hemifrån.
    Himla tur att moster kunde vara behjälplig med hämtning 👍
    Ha en fin onsdag 👋 åsa

    SvaraRadera
  2. Jag var också tidig med att samla. Men när jag väl flyttat och skulle börja använda servisen (Gröna Anna) som jag samlat i många år så var jag redan trött på den... Borde samlat pengar i stället och köpt en servis jag gillade då.. :) Men kul hon fick tag i det hon ville ha, och om hon tröttnar så går det ju alltid att byta ut (det gjorde jag).

    SvaraRadera
  3. Härligt att du kunde vara hennes mellanhand ... och ja, visst är världen liten!
    Själv samlade jag nog inget, men hade en farmor som gjorde det, så nog hade jag tillräckligt när den dagen kom då jag flyttade hemifrån. Bl.a. stekgrytan, från 60-talet som jag fortfarande har kvar och använder.
    Ha en fin onsdag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Låter helt underbart, och ännu bättre att du kunde hämta servisen åt systerdottern. Imponerande att man vill ha en servis med 88 delar när man bara är 13 år. Men som du säger - det verkar ha gått i arv i din familj. Tycker det är så himla kul!
    Att servisen är "uppväxt" så nära dig var ju helt klart en bonus. Som du säger - världen är liten...

    SvaraRadera
  5. Vilken företagssam tjej.. Att använda julklappspengarna till en servis måste vara ovanligt i den åldern. Vad roligt att du kunde hämta den fina servisen åt henne.

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig solskenshistoria.Ohc vilken driftig ung dam. Heja! Så fint att moster kunde vara behjälplig. Lycka!

    SvaraRadera
  7. Va fint att du kunde hjälpa till , och så spännande att en sån ung tjej vill ha en servis! Så företagsam var inte jag vid den åldern! Servisen ser så fin ut!

    SvaraRadera
  8. Wow vilken solskenshistoria! Mina barn och barnbarn har nog aldrig varit så praktiska av sig att de samlat in saker till första boet...eller andra heller. De satsar bara stenhårt på Ikea när det är dags, något jag tycker är rätt enahanda. Grattis till ett fint kök och en fin trollunge

    SvaraRadera