söndag 17 september 2023

skyltsöndag #436

Som ni kanske kommer ihåg fick jag ju i somras uppsöka en ny tandläkare akut.
Förra veckan var jag tillbaka för tredje gången och nu har jag en ny krona på den rotfyllda tanden.

Så himla coolt det sista besöket var. 

Ali, tandläkaren hade som en större penna och filmade mina tänder både upp och nere i käken och vips så kom hela min käke upp i 3D format i datorn.  Här på översta bilden syns kronan som den ska var då den kommer ur fräsen. Jag fick själv trycka iväg "ritningen" till  fräsen.

I mitten ser du ämnet som ska bli min nya tandkrona.
Ali startar fräsen och där står jag sedan i ca 25 minuter och ser hur ämnet blir till min nya krona.

Han är allt lite stolt över att ha den här fräsen på sin klinik. Många tandläkare skickar ritningen eller ett avtryck till en annan firma som gör kronan. Och då är det ju några dagars väntetid innan det blir klart. Han berättar att det här är hans andra fräs, utvecklingen går ju hela tiden framåt och första fräsen införskaffades för ca 20 år sedan efter att han varit på ett stort tandläkarmöte i Las Vegas. I samma andetag undrar han om jag varit i Vegas......men det har inte LillaSyster och hon har inga planer på att åka dit heller. 

Det sprutar vatten där inne och maskinen jobbar metodiskt.

Den påminner om min gamla bergsprängare i formen, men är väldigt tystgående.



Den räknar ner och talar om i vilket steg den är.
Och till slut spottar den ut en liten krona.
Jag förstår inte varför den ser så gul ut på bilden - för så är den inte i verkligheten. Men huvudsaken är ju att jag nu kan tugga mat på min tuggsida igen

Jag kan nu konstatera att jag har två bra tandläkare och att jag inte längre har total skräck.

Under det sista besökte valde jag bort bedövning, för min tanke var det kan ju inte göra ont på något som är rotfyllt. Ali förklarade att det skulle kännas eftersom han skulle jobba en hel del upp mot tandkötts kanten. 
Kör sa jag, ångrar jag mig så säger jag till. 
Men jag ångrade mig aldrig. Jag har varit med om så mycket mer smärta under min uppväxt under tandläkarbesöken att det här var som en spott i havet. Det här gjorde ju inte speciellt ont.

Jag  fick faktiskt beröm efteråt, det var tydligen inte vanligt att man valde bort bedövningen.
Men varför vara vanlig, när man kan vara ovanlig?
Inte äta på en timma efter att kronan var dit satt, det var enda restriktionen jag fick.

Tänkte själv ut att det vore nog bra med något som var lätt att tugga, så det blev en sväng om Sushistället, köpte med mat hem som jag satte i kylskåpet. Tog en långpromenad och när det sedan passerat två timmar från att jag lämnat Ali så högg jag in på min belöning.


Det blev även en iskall alkoholfri Carlsberg.




Den som håller i skyltsöndag är bästa BP:

7 kommentarer:

  1. Stort tack för denna info! Har kiknande på gång i slutet av september och vet att min tandläkare också har liknande modern utrustning. Men jag har redan sagt till om bedövning. Här sticker jag inte ut utan ordnar in mig i det vanliga ledet. Tycker du var tuff som gjorde det hela utan bedövning.
    Härligt med sushi och en god ut.
    Superläckra bilder och väldigt bra skyltat.
    Önskar dig en fin söndag.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Min tandläkarrädsla gör att jag absolut inte frivilligt går till tandläkaren.
    Nu har det dock blivit så att jag typ slipper då vi inte längre har någon tandläkare 😜
    Bra inlägg 👍
    Informativt.
    👋:åsa

    SvaraRadera
  3. Jösses vad de hittat på, tekniken går ju verkligen fort på det området.
    Frugans nya tänder fick de ju skicka iväg ritningarna på till någon sådan inrättning.

    Skönt att din tandläkarskräck har satts i "schack-matt" om jag uttrycker det så.

    Toppen, grattis till nya kronan.

    Ha det jättefint nu Lillasyster.

    SvaraRadera
  4. Åh, så intressant att få se hur en krona tillverkas och bra att den nu är på plats.
    Du gjorde helt rätt som köpte sushi att njuta av när du fick äta igen.

    SvaraRadera
  5. Vilken spännande skyltsöndag! Å så kul att din tandläkarskräck är lite mindre nu. Jag har också en krona på en av mina tänder ;-)
    Sushi-mums, fick jag också till middag här i kväll när jag vaknade!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. WOW, det var imponerande! En sådan fräs har jag aldrig sett och heller inte hört talas om. Det är ju sååååå smidigt att få en krona gjort på det här sättet. Klart på några minuter bara. Så långt har min tandläkare inte kommit än, utan hon skickar avtryck till nåt labb och fyra veckor senare så... Svindyrt är det också.
    Sedan är jag mäkta stolt över dig att du valde bort bedövning. Då tillhör du och jag minoriteten som vågar vägra bedövning. Bortkastad om tanden är rotfylld. Ja annars också om jag ska vara ärlig. Det är läbbigare att inte känna sin mun på flera timmar efter en bedövning än att kanske ha liiiiiite ond.

    Det var verkligen ett annorlunda bidrag till Skyltsöndag. Tusen tack för det och länken:-)

    SvaraRadera
  7. WOW, säger jag som har ont i en tuggtand, eller inte i tanden utan liksom runt tanden, i tandköttet....huva. Det var ju rena sci-fin med denna manick, har aldrig varit hos en så modern tandläkare, förstår att han var stolt. Och i Las Vegas har jag också varit precis som han..hihi
    Nu är din prövan över, skönt va? Lite tunnare i plånboken förstår jag...jag har tid nästa vecka, få se vad domen blir. Men jag tänkte inte skylta med mitt besök, ajaj!

    SvaraRadera