lördag 12 oktober 2024

hoppa på tåget #garage

 

Åke rullar ut med tåget och vi lämnar lokstallarna bakom oss och kör in i ett garage. 

2009 när maken åkte iväg på en träningsresa, då passade jag på att renovera upp ett gammalt garage.

Syrran, svågern och hans föräldrar var här först för att riva och hjälpa till att forsla bort det gamla murkna garaget. Grannen som grävde pool den här våren fixade så att grävmaskinen tog ett litet tag även här och sedan kom pappa upp med tombola. 

Pappa, min svåger och en killkompis till oss såg till att en ny platta kom på plats, ja jag var såklart också med och hjälpte till. 

När grunden var klar var det pappa och jag som snickrade. Jag som ogillar höjder hade min gravida lillasyster till att hjälpa till med taket. Hur som haver det blev riktigt bra! Sedan dess bor jeepen där inne, fast just nu så samsas bilen och sommarens alla växter som är på vinterförvaring, så det är rätt trångt nu. 

2009 står det i cementen



Förövrigt så har jag tillbringat många timmar i garage som liten & tonåring.
Jag har alltid varit med pappa och skruvat på lite av varje, allt från motorbyten till att slipa och lackera bilar. För det mesta går faktiskt att fixa eller laga. 




Det är Åke som håller i Hoppa på tåget. 

Följ länken så hittar du fler resenärer och välkommen att kliva ombord på tåget du också!

Kommande platser att besöka är: 

19 oktober: Höstens nyanser  

26 oktober: Grill minne 2024

2 november: Vilt djur

9 november: President

16 november: Tändsticka

23 november: Marilyn Monroe

30 november: Ljus

7 december: Julbak

14 december: Lucia

21 december: Julbock

28 december: Tomte

10 kommentarer:

  1. Du är suverän och kan verkligen det mesta! Bra att få vara med och lära sig så mycket redan som barn. Ha en trevlig helg! Kram på dej!

    SvaraRadera
  2. BRAVO med stora bokstäver! Jo en vet vilket jobb det är med att bara gjuta tex. Datum ristar man alltid in ;) Du är en händig kvinna som tydligen alltid mekat :) Du verkar inte rädd för att dra på dig ett blåställ åxå. Jeepen och dina alla blommor har en fin och trygg plats, den syns på långa vägar. Det här temat prickade du ju som pricken över i:et :) Trevligt att du var med ombord och din story är ju helt underbar :) Tack så mycket för länken!

    SvaraRadera
  3. Anonym ovan var ju Lokföraren Åke såklart

    SvaraRadera
  4. Toppenfint blev ditt garage och suveränt att hålla alla växterna i när de inte kan vara utanför längre. Tack för härligt inlägg, jag kände att jag ville vara med och spika etc...gravida lillasystern skötte ju sin sak på taket, haha..
    Tack!

    SvaraRadera
  5. Bra kvinna klarar sig själv 👏 Du är ett rekorderligt kvinntimmer 😜 Kör Du med jeepen bara sommartid? Detta med garage klarade Du finfint 👍 /åsa

    SvaraRadera
  6. Toppen härligt att även fler är som mig - En kvinna klarar det mesta själv, så länge tid och orken finns!
    Visst det finns vissa saker man inte kan fixa själv då det kräver behörigheter som man inte har. Men men det löser sig alltid!

    Men otroligt att du byggde ett helt nytt garage och snickrade och fixade själv, Jätte bra jobbat måste jag säga! Även att du hade bra med hjälp och inte la taket själv pga du ej gillar höjder!

    Ha nu en fin helg! =)

    Kram

    SvaraRadera
  7. Snyggt jobbat och ett trevligt inlägg om Garage.

    SvaraRadera
  8. Min pappa byggde ett garage men till hans ledsnad så blev jag aldrig händig med sånt.
    Du var mig en duktig flicka!

    SvaraRadera
  9. Jösses, så imponerande! Jag har ingen anknytning till något garage, har ju mest bott i lägenhet! När vi bodde i radhuset så hade vi "bara" en carport. Nu har vi iof bilen i ett garage, men det delar vi med en hel hög med andra bilar!
    Svar: Visst är det GC vi ska besöka i november, ses vi?

    SvaraRadera
  10. Vilket inlägg! Ja, du brås onekligen på din pappa. Kul att så många hjälpte till att bygga ett garage för din älskade jeep. Dessutom står den ju i en oas - åtminstone under vintern:-) Å vilken läcker färg din Jeep har:-)

    SvaraRadera