torsdag 17 november 2022

saffransdeg...

.... i förädlad form.

Även om den lilla matberedaren tackade för sig så har jag ju min stora Boschassistent att förlita mig på till de större degarna. (Den har också hängt med länge fick den när jag fyllde 20)
Igår fixade jag saffransbullar, fyllde dem med lite riven mandelmassa. Penslade dem efter gräddningen med smält smör och doppad dem sedan i strösocker. Fick inspiration då min kompis förra helgen talade om att hon bakat saffransbullar. 
Gjorde degen ganska lös och bullarna blev väldigt luftiga. 

Som traditionen bjuder så gav jag bort några så fort de var klara - härligt att ge ljumna bullar.



8 kommentarer:

  1. Nu blev jag riktigt sugen! Det måste bli saffransbak här med idag. Kram

    SvaraRadera
  2. Satt och kollade in en butiks webbplats precis, som säljer saffran. Finns inte överallt och därför behöver vi planera när det ska köpas. Det är faktiskt dubbelt så dyrt här mot Sverige.

    SvaraRadera
  3. Alltså dina grannar/kompisar bor ju granne med ett paradis. Inte bara att de kan njuta av alla dina fina blommor, det blir bjudna på "fikabröd" också. Å om man gillar bullar har man ju kommit till himmelriket:-)

    SvaraRadera
  4. Du lider av samma åkomma som jag gör. Så snart jag har bakat något så får grannarna smaka på det varma brödet. Det hör till vid det här laget.
    Saffransbullar, nu känner jag plötsligt för att baka sådana jag också men det blir imorgon isåfall.

    SvaraRadera
  5. Så fint att din gamla "assistent" är i full funktion. Saffransbullarna ser väldigt goda ut. Och det syns att de är "fluffiga".
    Kan tänka mig att de som fick smaka blev saliga.

    SvaraRadera
  6. Förstår att du är populär bland vänner och grannar, och bullarna är så vackra! Kram

    SvaraRadera
  7. Inte illa alls med saffransbullar, gott gott gott.
    Fint att du ännu har en assistent som medarbetare, underlättar ju betydligt.

    Ha en fin helg nu Lillasyster.

    SvaraRadera
  8. Så gott det ser ut! Fint med strösocker istället för pärlsocker.

    SvaraRadera