tisdag 1 november 2022

vet inte varför...

.... men planteringarna jag gjorde i resväskan och på skådebordet med ljung tidigare i höstas har gett upp totalt - inget lila kvar på blommorna.
Vissen ljung är för tråkigt..... 
Då får man gå på ett annat säkert kort Helleborus niger eller Julros på svenska om man så vill.
Hittade små söta paradisäpplen på min promenad i helgen utanför en skola, det fullkomligt drällde av frukter på marken. Så jag stoppade några i jackfickan - tänkte att de blir bra som dekoration vid ytterdörren.
I resväskan blev det också Julrosor. Köpte en taklök och ett litet igelkottspar i butiken Ingers blommor som jag besökte i fredags. Den rostiga svampen har hängt med ett tag nu.

Julrosorna går bra att plantera ut i trädgården till våren då det blommat klart för höst och vinter.

9 kommentarer:

  1. Så snyggt det blev med julrosor och med igelkottar på bladet. Mysfaktorn är hög här! Du kan det där du!
    Ha det gott-kram!

    SvaraRadera
  2. Du kan pynta, du! Paradisäpplen hade vi förresten som bordsdekoration bl.a. på festen i lördags, tillsammans med torkade höstlöv och murgröna.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar verkligen din resväska. Snyggt med julrosen däri. Det dräller av Paradisäpplen i min trädgård och koltrastarna kalasar där varje dag. Kram

    SvaraRadera
  4. Så fint det blev! Min rostiga svamp hänger också med fortfarande :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Du är så påhittig när det gäller sådant här, en eloge till dig.
    Julrosen där var ju jättefin, du vet verkligen hur man får till det. :)

    Ha det bäst nu Lillasyster.

    SvaraRadera
  6. Alltså det måste vara första och förhoppningsvis enda gången att du "misslyckades" med en växt. Nu är jag inte så förtjust i ljung över huvud taget, mest på grund av att alla, precis alla planterar ljung vid den här årstiden. Tycker dina rosor är sååååå mycket finare. Men som sagt, du ÄR "mänsklig" med blommor. Det trodde jag inte;-)

    SvaraRadera
  7. Julrosor är så fina, och vilket sött litet igelkottspar du har hittat!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  8. Så trist att dina planteringar i resväskan inte ville ta sig. Men du ordnade ju snabbt och säkert annat.
    Så fint och välkomnade det är hos dig.
    Fick en julros förra året och den har varit ute i sommar. Men den är nu på upphällningen. Tvärr.
    Igelkottsparet passar så fint här. Bra köp- Tack för fin inspiration.

    SvaraRadera
  9. De var dålig kvalitet på ljungen du köpte, kan inte vara någon annan anledning. Hade det drabbat mina två stackare hade jag inte ersatt dem, men du är ju en fena på att hitta alternativ!

    SvaraRadera