söndag 27 november 2022

skyltsöndag # 394

I början av november var till tippen/återvinningscentralen, då hade den utökats med en mycket bra byggnad!
(Fotade och läst informationen)
Så nu veckan nära jag var och slängde mer skräp så passade jag även på att ta med mig tomburkar/flaskor för att prova den nya maskinen.
Så smidigt, bara att tömma ner flaskor och burkar direkt från påsen ner i maskinen. Den startade automatiskt och när jag var klar så valde jag skriv ut kvitto. Kvittot fotade jag sedan i appen: MinPant och på en halvsekund så var pengarna swishade och inne på mitt konto.
(Jo det finns så att man kan tömma ner flaskor/burkar på Ica också, men där är det alltid kö och folk har ju sopsäckar fyllda med pantburkar)


Igår hade maken bokat bord..... jag trodde att det var vanlig lunch vi skulle på fel, fel, fel. Årets första och julbord är nu avklarat - och jag är mätt än idag.
Där fanns nästan allt och lite till, vad jag saknade var lutfisk. Däremot förutom alla traditionella rätter var det även blodpudding med lingon på julbordsbuffén - det tillhör inte julen för vår del. 
(Jag äter gärna blodpudding - men inget jag väljer på ett julbord där det dignar av delikatesser. När jag var liten så var stekt blodpudding med mycket hemgjord lingonsylt en utav mina absoluta favoriträtter)

Den som håller i skyltsöndag är bästa BP:


10 kommentarer:

  1. En grym maskin! Smidigt att pengarna kommer in på kontot. Var väldigt längesen jag åt julbord, och när jag gjorde det så fokuserade jag på godisbordet :) Blodpudding är i min värld en vardagsmat.

    SvaraRadera
  2. Vilken utmärkt idé att kunna panta flaskor när man slänger skräp. Hoppas vi får en sån maskin på vår återvinning också.

    SvaraRadera
  3. En sån pantmaskin verkar ju vara toppen! Som dessutom swishar tillbaka panten!

    SvaraRadera
  4. Toppenmaskin där och systemet med pengarna in på kontot så enkelt är ju inte så illa.
    Hoppas de får in en sådan på ICA här nere, lite för pilligt att slänga in en burk åt gången.

    Ha nu en fin advent.

    SvaraRadera
  5. Panta bör man 🫠 men precis som Du skriver är det ofta kö och trångt i matbutiken, vårt Ica byggde ett nytt pantrum som blev invigt (!) för nån vecka sedan och tyvärr ett väldigt trångt utrymme och folk har svårt att hålla rent omkring sig.
    Så yes jag skulle välkomna en sådan pantmaskin även i mitt närområde.
    Julbord var det länge sedan… av nån anledning har julbord blivit mer eller mindre nerbantat till jultallrik och det är inte min melodi, jag är kräsen och vill välja själv 😅
    Blodpudding är väl inte julmat?
    Ha en fortsatt fin söndag http://naltax2.blogspot.com/ åsa

    SvaraRadera
  6. Vilken smart lösning på pantandet. Vet att liknande finns här men inte i de centrala delarna av Stockholm och då måste en ha bil för att ta sig dit. Lite synd när det också handlar om miljön.
    Annars är det ICA, Hemköp och andra butiker som gäller. Och då får en ett kvitto som de drar av när en handlar i butiken.
    Trevligt med julbord- Men nog är blodpudding lite udda i sammanhanget. Ler lite. Kan inte ens tänka tanken...
    Önskar dig en fin första advent.

    SvaraRadera
  7. Så smart och smidigt med denna pantstation i Sveriges färger. Det var INTE bättre förr med andra ord.
    Kul med årets första julbord. Så gulligt av maken att boka bord som överraskning till dig.
    Lutfisk är ett måste till jul för mig med. Här har dock de flesta restauranger valt att tillaga den på beställning istället för att ha den liggande på låg värme där både fisken och såsen får en äcklig hinna.
    Blodpudding däremot har jag aldrig sett på ett julbord. Det måste vara en lokal tradition, eller?!
    Tusen tack för din Skyltsöndag och länken:-)

    SvaraRadera
  8. Julbord och panta enkelt två härliga skyltar du bjuder upp med. Julbordet vattnas i mungipan.

    SvaraRadera
  9. Jag har inte testat pantautomaten men här fick jag ju veta hur det går till. Det verkar ju smidigt.
    Så gott med julbord och kan tro att du är mätt fortfarande. :-)

    SvaraRadera
  10. Fyndigt med pantstationen, men inget för oss icke bilburna. Hur många appar kan man ha i mobilen undrar jag ibland, jag har inte alls många men det ökar på, det ska vara en app för allt nuförtiden, hihi. Hörde på nyheterna att Systembolaget vill ha in ölflaskor och betalar 90 öre per flaska för det är brist på flaskor. Smakade julbordet bra? Kram från pörtet

    SvaraRadera