lördag 25 maj 2024

hoppa på tåget #retro

 Lördag och Åke har startat upp loket, kopplat på vagnarna och är nu ute på spåret som går till Retro.

Jag visar väl upp min våg som jag fick då mormor flyttade från huset. Enligt mormor så hade jag tydligen tingat den redan som 14-åring. (Men det var inget jag kom ihåg då hon överlämnade den - men jag är väldigt glad att jag fick den) Nu pryder den köksbänken här på Skogsliden, för mig är den både retro och nostalgi. 



Det är Åke som håller i Hoppa på tåget. 

Följ länken så hittar du fler resenärer och välkommen att kliva ombord på tåget du också!


Kommande platser att besöka är: 

v.22 Fiska

v.23 Flagga
v.24 Fotboll
v.25 Vad händer dagens datum, sill, nubbe eller vadå? 
v.26 Båt (visar du en nytagen bild på båt vid kanal/sluss - har du chans till att vinna en trisslott i Åkes tävling)
v.27 Kyrkorgel
v.28 Vattenkonst
v.29 Grotta
v.30 Moln - detalj om vad du ser i molnet
v.31 Veteranbil
v.32 Ett annorlunda konstverk - inte en tavla
v.33 Kapell
v.34 Tårta - med vilka har fyllt år i veckan?  (med rätt motivering har du chansen att vinna en trisslott)
v.35 Natthimmel, fenomen

Jag minns inte var jag fotade skylten, men det var någonstans utanför Landvetter för några år sedan då vi stannade till och fikade på ett ställe innan maken flög till Italien. 


10 kommentarer:

  1. Men så trevligt att du har kvar vågen från din Mormor! :) Jag önskar jag hade mer saker kvar, men det som var närmast bjuder jag upp idag..

    Ha en fin lördag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så trevligt att du deltar. En likadan våg hade min farmor. Så trevligt att du tingade den :) Dom äldre generationerna var mycket noga med att komma ihåg och dela ut. Jag fick andra kära saker av min farmor. Tack för länken. Du får ha en fortsatt fin lördag.

    SvaraRadera
  3. Jo just ja! Grattis till dina 4 trisslotter också. Du vart på andra plats med Äventyret Framtiden :) 3 rätt för det och 1 för din fina story om Typisk Vårblomma. Extra pris: LillaSysters plockande av vårblommor med bild och hur hon fördelade dem mellan flera personer som mamma, farmor, mormor, grannar, sin lågstadiefröken men inte magister Evert 🙂

    SvaraRadera
  4. Vilken fin gammal våg! Den gör sig säkert bra på köksbänken!
    Ha en fin lördag!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Fin gammal våg, jag har svårt att skilja på retro och vintage.
    Ha en fin lördag /åsa

    SvaraRadera
  6. Verkligen en fin gammal våg, fina minnen också!
    Ha det gott

    SvaraRadera
  7. Vilken våg...bara att ha bevarat den är värt en eloge...men att glömma var Retrovägen ligger...... ;) :) ... synd

    SvaraRadera
  8. En sådan våg hade vi i mitt föräldrahem en gång i tiden, jag tror brorsan har den hos sig men jag kan minnas fel, nostalgi när den är som bäst. :)

    Ha nu en fin kväll Lillasyster.

    SvaraRadera
  9. Kul med vågen. Jag har en nästan likadan våg som står på fönsterbrädet i vardagsrummet. Jag samlade ju på vågar och har nog införskaffat de flesta på loppisar.
    Å Retrovägen var ju en fin bonus:-)

    SvaraRadera
  10. En liknande våg har jag också haft men nu har jag bara vågen jag väger mig själv på. ..den är bra på att ta fram vintagemänniskans vikt i alla fall. Retrovägen...nästan vågen. Kul!

    SvaraRadera