söndag 5 maj 2024

Skyltsöndag #469

 


Solgula skyltar från Puerto Rico.







Det här är första gången jag ser någon spela schack på stranden. Det var en farfar eller morfar som spelade med sitt barnbarn. 


Och så lite skyltar jag sett i veckan. 
Runsten av gråröd granit som grävts fram i en åker på Kallerstadsägor, den hittades 1950. Stenen är daterad till omkring 1025 e Kr

Helt plötsligt fanns det bokstäver och en 4a på elskåpet, vid kanten av åkern. Kanske heter ägorna Ör 4?


Den som håller i skyltsöndag är bästa BP:


7 kommentarer:

  1. Det såg riktigt varmt och skönt ut. Schack tävlingen så trevligt, måste vara riktigt intresserade i den släkten. Jag har ett med magnet jag alltid hade med mig på mina båtturer i många år… Runsten så kul :) 1025 talet inte illa. Nu går Åsa igång :) Viket härligt varmt talande skyltsöndag du bjöd på.

    SvaraRadera
  2. Härligt sol-gula skyltar, de lyser verkligen upp! 😀

    Schack spelades mycket i min ungdom med både stort bräde och även småa, inget med magnet hos oss..

    Sedan vet jag inte riktigt vad Åke menar med Runstenen och Årtal? Det är ändå Åke som drog igång detta med gamla skyltar, vilket jag har mina hällristningar som har ca samma årtal som
    Han själv hade på sin sida. Tyvärr så har jag inget årtal på dessa hällristningar som min Pappa med Bror hittade och som även dokumenterades till Länsstyrelsen.
    Det borde vara Åke som går igång på dessa... Haha..

    Önskar dig en härlig Söndag!
    Kram 🌹

    SvaraRadera
  3. Mikas hade en snygg skyltning. Snacksbilen går inte att missa. :-)
    Vacker runsten och coolt att de dyker upp lite då och då ur marken.
    Vi kan ju konstatera att det är någon form av märkning på elskåpet som någon vet vad det betyder. ;-)

    SvaraRadera
  4. Den orangea lastbilen är en fröjd för ögat - så iögonfallande, speciellt med tanke på produkterna som ska levereras.
    Runstenar är alltid kul att kolla in, även om jag inte förstår vad jag tittar på;-)
    Mika's skyltning gillar jag också tjejen påminner om Manga, den japanska teckningstekniken Riktigt snyggt!
    Tusen tack för din fina Skyltsöndag och länken:-)

    SvaraRadera
  5. Jag älskar gamla kyrkor och runstenar sen 1000-talet. Tänkt på att runstenarna var dåtidens Facebook?? Jajjemen. De berättade väldigt mycket. Jag själv är också väldigt fascinerad av detta gamla.
    Fina varma skyltar! 🌺

    SvaraRadera
  6. Solgula skyltar gillar vi! Spännande runsten också och ett varmt solljus även där!
    Ha en fin start på veckan!

    SvaraRadera
  7. Spanade in Mikas brillor, snygga! Jag köpte mig ett par solbrillor nyligen, de första på säkert 30 år, har så dåligt mörkerseende så jag får treva mig fram i solglasögon. Valde såna som är ljusare i nederkant så då kan jag gå med näsan i vädret och kanske se något, dock inte var jag sätter ner fötterna...Ha en fin vecka, det är inte du som knyckt solen hoppas jag!

    SvaraRadera