lördag 11 maj 2024

hoppa på tåget #utanför din dörr

 Så var det lördag igen och Åke rullar ut med tåget. Idag ska i se vad som finns utanför din dörr.

(Bilderna är tagna igår eftermiddag.)

Utanför min dörr blommar nu min äldsta Magnolia.





Precis utanför ytterdörren så står det två påsar med glädje, som idag ska planteras och ge glädje hela sommarsäsongen. Jag har köpt Stjärnöga i lilatoner och några vita. En rosa pelargon fick det också bli. (Alla de övervintrade pelargonerna dog ju här i mitten av februari/mars. Jag tröstar mig med att det nog inte var mitt fel. För jag har ännu inte hört någon som jag pratat blommor med som lyckats få dem överleva den här vintern)
Vill du se mer vad som finns utanför min dörr i trädgården - titta på gårdagens inlägg. 

Det är Åke som håller i Hoppa på tåget. 

Följ länken så hittar du fler resenärer och välkommen att kliva ombord på tåget du också!


Kommande platser att besöka är: 

v.20 Nattlampa

v.21 Retro
v.22 Fiska
v.23 Flagga
v.24 Fotboll
v.25 Vad händer dagens datum, sill, nubbe eller vadå? 
v.26 Båt (visar du en nytagen bild på båt vid kanal/sluss - har du chans till att vinna en trisslott i Åkes tävling)
v.27 Kyrkorgel
v.28 Vattenkonst
v.29 Grotta
v.30 Moln - detalj om vad du ser i molnet
v.31 Veteranbil
v.32 Ett annorlunda konstverk - inte en tavla
v.33 Kapell
v.34 Tårta - med vilka har fyllt år i veckan?  (med rätt motivering har du chansen att vinna en trisslott)
v.35 Natthimmel, fenomen





7 kommentarer:

  1. Så fint att öppna dörren och mötas av vacker magnolia. Och en härlig tid nu när en kan plantera lite blommor. Ska också köpa några stjärnöga för de brukar trivas på vår söderbalkong. Försöker också få liv i min övervintrande lavendel. Antar att jag måste klippa ner den. Önskar dig nu en skön lördag.

    SvaraRadera
  2. Magnolian är underbar 🥰
    Så fina bilder Du bjuder på både igår och idag.
    Tack 🙏🏻/åsa

    SvaraRadera
  3. Magnolian är bara såååå vacker. Man blir glad att titta på den. Ja, hela din blomsterprakt är alltid en fröjd för ögat. Det ska bli så kul att se dina kreationer 2024:-)

    SvaraRadera
  4. WOW.. Väldigt vacker Magnolia du har där :) Nu vart man avis på riktigt, men den skall stå ute på backen och inte i en blommlåda på balkongen även om det är stora balkonlådor.. Den syndes i bild idag och den är ca 1.5 meter i bredd, men längden är hela balkongen...

    Hade syrener 2st men rötterna tog alla näring och växte enormt i hela den uppdelade lådan.. En är helt borta med hjälp av traktor.. Den andra ska bort snart med hjälp av traktorn igen.

    Ha en härlig fortsatt helg!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker magnolia du har utanför din dörr!
    Ha en fin fortsättning på helgen!
    /Storasyster Ingrid

    SvaraRadera
  6. Nämen, visar du blommor? Utanför din dörr? Det var otippat, hihi, skojar bara. Tycker det är bra att växterna ibland behöver bytas ut, hur skulle annars alla blomsterföretagare överleva. Jättesöta blommor kommer att pryda din trädgård. Vi hade varmaste dagen hittills i år, nästa vecka ska tempen stiga över 20-strecket, det kommer ju att växa så det knakar!

    SvaraRadera
  7. Så mäktig å stolt din Magnolia står i blom å de nyinköpta kommer säkert inte att göra bort sig heller när du hittat en lämplig plats för dem!

    SvaraRadera