måndag 19 september 2022

äppel päppel...

Cox Pomona trädet bara dignar av frukt.

Så jag bestämde mig för att testa om det går att vinterförvara en del av frukten i källaren, det kanske inte är tillräckligt svalt? Men jag har inget att förlora. Antingen funkar det och då har vi äpplen länge. I värsta fall får jag bära ut det till komposten. 
Testar två olika sorters förvaring. 
Där varje äpple slås in i silkespapper.
Och det andra sättet är som jag minns att morfar gjorde.
Bara lägger äpplena med tidningspapper mellan de olika lagren.
Grannen fick en kartong. Hon säger att mina äpplen är finare än deras.
Inte mig emot....jag var överlycklig att bli av med dem.
Kompisen fick en korg.
Och nu syns det ju faktiskt att jag har plockat.
Får se om det som är kvar blir till fågelmat eller om förskolan som fick äpplen förra veckan vill ha mer. Men det börjar att bli knepigt att nå dem nu, även med stege,

5 kommentarer:

  1. Jösses vad många äpplen det blev, bara att chansa, fungerar det så fungerar det, önskar lycka till med detta projekt.
    Tidningspapper där låter ju intressant, borde kanske hjälpa till lite.

    Ha nu en fin afton Lillasyster.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du testar två olika varianter av att spara äpplen- Minns båda två. Vet att mormor gjorde på båda sätten och jag vill minnas att båda fungerade. Men kanske kan det bero på sorten äpplen.
    Såg i en butik helt nära oss att svenska äpplen kosade 55 kr/kg så du jan kanske ordna självplocj för 25kr/kg. Eller?

    SvaraRadera
  3. Väldigt bra tänkt där LillaSyster. Hellre delar man med sig än att äpplena ruttna på gräsmattan. Å vad gör grannarna med dessa mängder?
    Min mamma gjorde äpplemos och inkokta äpplen i en tryckkokare. Dessa åts till dessert under vintern. Har aldrig sett henne "konservera" äpplena med silkes- respektive tidningspapper.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Men vad härligt med denna skörd. Här har troligt rönnbergsmalen tagit våra tydligen, kanske fått 10% typ äpplen som är riktiga. Det finns inga rönnbär. o plommon men bra med päron.

    SvaraRadera