fredag 30 september 2022

monstret har flyttat in....

...förra året köpte jag en liten liten stickling av pelargonsorten: P. tomentosum.
Men som den vuxit till sig. 
 En doftpelargon som tillhör de vilda arterna. Bladen är mjuka som lenaste sammet och doftar mint, när man rör vid dem. Blommorna är små och väldigt enkla i renaste vitt med små inslag av lila streck. (Hittar ingen bild på blomman, men den är väldigt snarlik som bilden nedan. Fast den sorten heter  Gammelsvenskby och den doftar muskot) 

Den som fick upp mina ögon för just de lite ovanligare sorterna är vännen Anki. 

5 kommentarer:

  1. Söt, på sitt enkla vis 🌸
    Trevlig fredag!

    SvaraRadera
  2. Lite väldoft är ju inte fel i ett hem, nästintill en medborgerlig rättighet. ;)

    Ha det bäst.

    SvaraRadera
  3. Visst är Blogglandia återigen fantastisk! Så mycket nytt som uppenbarar sig- Å att just Anki och du har funnit varandra förvånar mig inte ett dugg:-)

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att doftpelargonen vuxit till sig. Och det är ju du som har den så jag är inte alls förvånad att den frodas och trivs. Himla bra tips från Anki. Hon har många goda förslag.

    SvaraRadera
  5. Jag älskar min Tomentosum! Både min stora och en stickling är inflyttade ... hoppas de överlever :) Har även en lavendeldoftande och en australisk vildpelargon ... bägge följde med från Granmyra.
    Tack för länken ... kul att vi mötts både på bloggarna och i verkligheten!
    Kram

    SvaraRadera