fredag 9 september 2022

Mitt extra mellannamn Envis....


Tack och adjö sa toaletten igår, den gav upp ett illtjut och helt plötsligt så läckte den vatten ifrån tanken och ner på golvet. 

Avstängningskranen gick inte att rubba – det krävdes polygriptång.

Så när vattnet var avstängt så konstaterade jag att efter 38 års tjänstgöring var det nog dags att införskaffa en ny. (Ingen idé att börja byta packning, på en så gamla trotjänare)

Ut med den gamla och in med en ny.

Ut åkte den gamla redan igår eftermiddag men den 

nya var jag och köpte i morse.


Trodde att det skulle gå lätt och smidigt…..

Ha, ha, ha – det gjorde det inte. 


Men som tur är har jag ibland ett tredje namn och det är Envis.

Med lite support på telefon från pappa så kaxade jag till mig och tog fram sågen och kapade av det mycket för långa vattenröret som kom upp från golvet för att sedan kunna trä dit ett nytt. 

(Idag är det ju slang och inte kopparrör som ansluter i toaletten.)

Det blev en ny Gustavsberg, himla tung att häva på själv i och ur bilen, upp för trappan och in i badrummet – men allt går ju om man är envis. 

(Maken har ju ena armen i mitella efter en olycka så ingen hjälp var att vänta)

Nu är allt monterat och klart och jag är så nöjd med att ha klarat det helt själv med lite hjälp av supporten då det gällde stödhylsa, klämma kona osv.

Imorgon kan vi inviga den, limmet behöver härda ett dygn. 

Om den här nu håller lika länge som den förra så håller den nog min tid som husägare.

 
Alldeles förlångt.
Avsågat.
Stödhylsa och kona
Slang som flexar.
Plasten är kvar på för att vi inte ska glömma bort oss utan att det hinner härda klart. Men imorgon så ska det funka fint igen.

8 kommentarer:

  1. Du är helt otrolig! Men det har jag ju sagt förut. Nu kan du även lägga VVS-montör in på ditt cv. Att du bara vågar! Just VVS-jobb är ju knepiga. Jag menar allt som har med vatten att göra kan ju leda till allt möjligt.
    Men f*n då duktig du och din läromästare pappan är. Gissar att din duktiga pappa inte hade samma yrke som du;-)

    PS. Entrecôte och förhoppningsvis ett eller två glas vin låter som en fin belöning:-) DS.

    SvaraRadera
  2. Instämmer helt i BP:s kommentar. Och att vara envis känner jag igen. Min både bästa och sämsta egenskap.
    Imponerande hur bra du fick till det.
    Fint att du kunde rådfråga din pappa men det var ju du som utförde jobbet.
    Hoppas det sedan blev en lugn kväll.
    kram

    SvaraRadera
  3. Alltså ... WOW! Du är verkligen helt otrolig! Heja dej!

    SvaraRadera
  4. Jösses, det var verkligen bra jobbat får jag säga.
    Envis är ju bra att vara ibland helt klart.
    Vet inte om jag hade vågat greja sådant själv, fantastiskt Lillasyster.

    Ha en underbar Lördag. :)

    SvaraRadera
  5. Du har min beundran🥰
    Det är till att vara händig - och envis.
    Trevlig lördag!

    SvaraRadera
  6. Bra jobbat! Sådan far sådan dotter.... . Kram

    SvaraRadera
  7. Snyggt jobbat! Du är en händig kvinna. Bra att du köpte en kvalité stol från Gustavsberg. Min granne är rörmokare och en gång var han på studiebesök på Gustavsberg, jag minns han sa hur mycket dom är provtryckta med. Nu kommer jag inte ihåg kilona med jag ska kolla med honom. Bra jobbat och snyggt med stödhylsan.

    SvaraRadera
  8. Men hjälp, var har ni kissat dygnet innan ni fick använda toan?
    Ja ditt mellannamn är Envis, och det är ett väldigt fint och vackert namn! Ett namn att vara stolt över!

    SvaraRadera