lördag 3 september 2022

Att ta tillvara

...det trädgården ger.
Det är en omöjlighet att ta tillvara på alla äpplen,
men några äppelpajer, Fyriskakor har jag gjort.
Även äppelkompott/mos -som jag har fryst ner 
för att ha i vinter till plommonspäckad fläskkarré.

Men i morse testade jag ett nytt recept på äppelmuffins 
skapat av Camilla Hamid.
(Sen att jag ändrade på det lite gjorde nog inte saken sämre, jag lade till 1msk farinsocker i fyllningen och minskade strösocker mängden i smeten till 2,75 dl)
Men den som vill göra enligt originalet kan följa länken.

3 kommentarer:

  1. Jösses, det där såg ju jättegott ut, i mitt föräldrahem hade vi alltid, oftast iallafall, äpplemos till maten eller som efterrätt.
    Morföräldrarna mina ordnade till sådant och annat på somrarna för hela året.
    Gott gott gott. :)

    Ha det jättebäst nu Lillasyster.

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet! Ska absolut testa. Får bli en vända till koloniområdena i morgon och säkert kan jag där få plocka lite äpplen. Eller ta dem som ligger på marken.
    Oj, så mycket gott du gjort av de äpplen du har. Frestande!

    SvaraRadera
  3. Så flitig du har varit. Vintern är räddad med andra ord. Gissar att det är ett problem för många - att ta tillvara på all frukt.
    Min man är barnsligt förtjust i äppelpaj med vaniljsås, medan jag som inte gillar sött är "måttligt" förtjust;-)

    SvaraRadera