måndag 1 maj 2023

inte klart, men en bra bit på väg.....

 .... är totalrenoveringen av köket på Skogsliden

Jag plockade själv ner det gamla ekköket till viss del. 

Men jag överlät att riva stommarna/kakel och plocka ur spis, ugn och fläkt.

Elektrikern och rörmokaren var först ut med att koppla ur vatten och el. Sedan gick det fort för snickarna att riva ut befintligt kök. Även killarna från ventilationsfirman var snabbt på plats och byggde om och installerade ett nytt ventilationssystem.



Nytt golv är på plats och nu har
vi ett enhetligt golv som fortsätter ut i hallen.
Nya stommar och luckor i ek är uppe.
(Jag valde att ha ek igen, tidlöst och ger ett ombonat intryck tycker jag.)

Handtag och vitvaror är på plats. Ugn och mikro är inkopplade

Nu väntar vi bara på att målarna ska bli klara med väggarna i hallen och fixa taket i köket.

Bänkskivorna borde komma i veckan. Sedan ska det kaklas, spisfläkt och häll ska dit. Den sista elen ska kopplas. Jag håller tummarna för att de hinner fixa detta i veckan. Det är jobbigt att leva i ett kaos - även om det är tidsbegränsat så lider jag av att det är stökigt i alla rum när kök, hall och till viss del även sovrum är instuvat i alla andra rum. Dessutom börjar jag bli trött på hämtmat.

Byte av ventilation gjorde ju att de öppnade upp i kökstaket -upp igenom sovrumsgolvet och vidare upp i sovrumstaket för att nå till vinden. Snickarna har ff inte återställt det som ventilations killarna sågade upp i sovrummet. Ena snickaren var här i torsdags, dök upp vid klockan 14 och tittade vad han behövde för material. Sen sa han: Jag åker och handlar och i nästa andetag talade han om att han var ledig på fredag......

Den vita Ikea bänken har ersatts med väggfasta skåp. Det ska bli stenskiva på toppen, samma som på diskbänken

I onsdags var jag och beställde tapeter - en veckas leveranstid,  när de hängs upp beror helt på syrran och mig. 



8 kommentarer:

  1. Vad roligt att se! Vad skönt med ett nytt kök, vi har byggt flera, så jag vet vad som väntar. Kanske du som jag ägnar hela dagar åt att bara lagar mat och njuta av nya maskiner och stora arbetsytor? Oavsett, så blir det ett mycket trivsamt kök ser det ut som.

    SvaraRadera
  2. Det ser väldigt lovande ut ditt nya kök. Ek är snyggt och precis som du skriver, ser det ombonat ut, hemtrevligt. Mycket jobb är det att förnya men så bra det blir...och snart är det klart! Sen vill du kanske inte ens gå därifrån längre, bara vara där i köket. Hur gillar Busan allt nojs runt omkring sig nu? Hon är kanske ute och fångar små möss? Trevlig första maj!

    SvaraRadera
  3. Ditt kök ser väldigt stort ut. Jag har med ekluckor för jag tycker det är snyggt och passar ihop med vilka slags gardiner man vill ha. Det är en stor renovering ni genomför. Det måste kännas skönt när allt är klart och det kommer med all säkerhet att bli jättetjusigt.Kram

    SvaraRadera
  4. Ett hästjobb att byta ut kök, det har jag sluppit, men resultatet är förstås värt vissa uppoffringar. Visst är trä en varm ton som jag gillar mycket mer än svart och grått. Det blir toppenfint när det blir klart! Kram från pörtet

    SvaraRadera
  5. Så långt du/ni/hantverkarna ha kommit. Det är ju inte så lätt att koordinera olika hantverkare, men det verkar ha gått förvånansvärt bra ändå.
    Ogillar också stök som du får stå ut med just nu, men hämtmat tröttnar jag då aldrig på;-)
    Är det skiffer på golvet? - Skitsnyggt! Även resten av köket är riktigt fint:-)

    PS. Det verkar vara du (och syrran) som står för "killjobbet" i din familj. Ungefär som hos min bästis. Hon gör också alla "killjobb" och allt vad hör trädgården till, precis som du:-)

    SvaraRadera
  6. Oj, sicket jobb! Väldigt snyggt blir det. Ek är ju alltid stilrent.
    Men fint att du slapp ta hand om "allt" men mycket ändå- Tungt är det också. Och att få till ett nytt kök är ju ett stort jobb men nu är det ju långt gånget- Bra så. Rörigt blir det ju.
    Förstår att du tröttnar på hämtmat men kanske kan det om någon vecka vara ok.
    Lycka till. Håller tummarna.

    SvaraRadera
  7. Kul med nytt kök, men tufft med renovering när det håller på. Skönt att det ändå har gått så pass fort!

    SvaraRadera
  8. Jobbigt med köksrenovering, men nu har ni snart nått målsnöret! Det kommer att bli jättefint! Bra jobbat!
    Har ju varit med om det själv en gång, så jag vet hur det är :)

    SvaraRadera