onsdag 31 maj 2023

rost....

Jo, jag gillar rost - men om de gamla faten/fågelbaden skulle funka som insektsbad, så behövde det allt snyggas till lite.

En bit hopknölad folie, sen gick det lätt som en plätt att ta bort den lösa rosten.

Nu är det bara att tvätta av med lite förtunning och sedan hänga upp dem för lackering.



Jo, jag valde att maskera grodorna.


På huvudlagret....dvs i garaget, där fanns det Hammarlack kvar sedan jag spraymålade mina plåtfjärilar för några år sedan.



Sprutade i några omgångar.
Bättre än nyskick.... för den här färgen kommer att tåla vattnet bättre.
I med glaskulor.


Vatten ock.....


Nu är det bra att vänta på de kommer och badar!






4 kommentarer:

  1. Tack för tipset om alu.folien som tar bort det grövsta rostiga. Så snygga fågelbaden blev! Heja du! Hos dig kunde jag gott vara fågel så länge Busan håller sig undan😸

    SvaraRadera
  2. Du är helt fantastisk:-) Vad du KAN!!! Inte visste jag aluminiumfolie används för rostborttagning. Jag hade tagit Svinto eller stålull. Å vilka helt suveräna insektsbad du fick till. Grodorna blev ju en extra "touch", så himla fint:-)

    SvaraRadera
  3. Instämmer helt med BP. Genialt! Hade ingen aning om att al folie tar bort rost. Men nu vet jag. Perfekt med Hammarlack att spraymåla med. Och resultatet! Så bra. Till dessa insektsbad kommer det att vara kö-

    SvaraRadera
  4. Så fint du gjort! Jag tänkte jag kan väl använda småsten istället för glaskulor i vattnet? Jag ska prova det i alla fall :)

    SvaraRadera