söndag 21 maj 2023

skyltsöndag #419


Idag skyltar jag med de hantverkare som varit här och sett till att Skogsliden har ett nytt och modernt kök.

Den svarta bänkskivan i granit kom hit med Sten & Marmor

Jonas såg till att kök och hallgolv nu är enhetligt. 
Jag är så nöjd över att vara av med de ljusa golven - speciellt i hallen och extra nöjd över att slippa listen i metall som skiljde plastmattan i köket från klickgolvet i hallen. 

Jonathan har fixat med elen och nu kan jag styra min belysning i köket med telefonen. Ska bli kul att testa den mörka årstiden - tänk att komma ner på morgonen och det är tänt. (Undrar om det går att få framdukad frukost som tillval?) 

Rörmokaren, var glad då jag erbjöd mig att stänga av och på vattnet i källaren och samtidigt släppa vattentrycket både på kall och varmvatten i tvättstugan när han installerade den nya diskbänksblandaren från Mora.

Nytt ventilationssystem på plats - 5 killar som jobbade och slet, för att få ut det gamla systemet innan det nya kunde installeras.
Nu är det hightech även här


Plattsättaren


Det är Köksbolaget - som varit totalentreprenad. 

Åsa har varit min kontaktperson och hon har bokat in hantverkarna och allt har rullat på, även om jag stundtals önskade att det hela skulle gått fortare.
Två duktiga snickare Mats och Roine som båda jobbar på "bolaget" - som de själva kallar sin arbetsplats. 

Mats var ju ett välbekant ansikte då han och maken cyklat en del ihop - de ska även köra i samma grupp runt Vättern nu i juni. 

Vad jag missat att fota är målarens bil. Men Jimmy har målat taket och även fixat till väggarna i hallen - då den gamla tapeten vägrade att skikta sig, jag brukar inte ge upp..... men den här gången överlät jag det tråkiga underarbetet.  

 Nu ska bara syrra och jag se när våra scheman synkar, så att det kommer upp tapeter även i hallen. Men vi har tapetserat klart i köket den här veckan. Neutralt grått, men också en fondvägg med pioner och fjärilar. Det är bästa kompisen som hittat tapeten, hon vet precis vad LillaSyster gillar. 
En ny liten köksbänk blev det också istället för Ikeas rullbord som jag haft i många år som avlastnings yta och kaffebänk, men nu när jag fått mikron inbyggd så funkar det ju att ha Nespressobryggaren på stora diskbänken. 
Har inte fått upp något på väggarna ännu, men det kommer - då det blir en regnig dag.



Till sist en bild på det gamla köket

Jo det var ek luckor innan också, men nu går de nya skåpen ända upp till tak och man slipper det där tråkiga städet med flott och damm på överskåpen. Att jag valde ek igen beror på att jag tycker det är snyggt, tidlöst känns varmt och ger ett ombonat intryck.

Köket känns nu större och luftigare, jag tror att det är det vita kaklet som lyfter det hela.


Den som håller i skyltsöndag är bästa BP:














12 kommentarer:

  1. Jättetjusigt! Det var värt att vänta på när resultatet blev så bra, Kram

    SvaraRadera
  2. Väldigt snyggt och bra arbetsytor. En ska välja det en gillar! Tapet med pioner är ju klockrent. Kan tänka det är riktigt skönt att spendera tid i köket nu, särskilt på regniga dagar.

    SvaraRadera
  3. Wow, så snyggt det är! Skönt att ni har haft så bra hantverkare som fixat till detta lyxiga kök!

    SvaraRadera
  4. Så vackert det blev och så bra skyltar du fick till, de som kom hem till dig på beställning. Reklam som de behöver för att de utfört ett bra jobb. Bra jobbat LillaSyster! Grattis till allt det nya du har omkring dig. Ek är vackert, så levande och varmt. Tapeten toppen och passar perfekt.
    Trivs Busan också? <3 Du ser,jag är lite kattgalen.

    SvaraRadera
  5. Så fint det blev 🤩
    Enhetligt golv gör ju så mycket för utseende 👍
    Och att slippa skåp som samlar damm och snusk 😜 då de icke går ända upp är ju perfekt 👌 våra köksskåp slutar ju strax under taket och hur de ser ut är inget nån vettig människa vill se 🤪 jag kan ju icke kliva längre så nu behöver jag hjälp och det är ju inte alltid det lättaste…
    Ha en skön söndag och många fina år i det nya köket/åsa

    SvaraRadera
  6. Snyggt!!! Skyltarna kommer ju hem till dig :) En fortsatt trevlig söndag nu.

    SvaraRadera
  7. Det blev ju verkligen kanonsnyggt - fast riktigt gratis var det kanske inte, inte gjort i en handvändning heller ... men bra till slut!

    SvaraRadera
  8. Härligt med ett nytt kök! Å jösses så många som är inblandade, snyggt skyltat!
    Ha en fin start på veckan!

    SvaraRadera
  9. Köket blev riktigt fint och visst ser det större ut än det gamla köket. Praktiskt också att skyltarna rullade in på gården. :-)

    SvaraRadera
  10. Sååååå fint det blev! Fantastiskt att hela åtta företag (om jag har räknat rätt) var inblandade i projekt "Skogsliden". Trodde att generalentreprenader bara fanns på stora byggen, inte i privathushåll. Där har jag lärt mig nåt nytt igen.
    Gissar att du är supernöjd, då du gör så fin reklam för de olika företagen. Är alltid så impad över hur man kan koordinera så många olika uppgifter med så många olika företag.
    Så kul att du nu äntligen kan använda ditt kök igen. Stort GRATTIS till det nya, fina köket.
    Och stort tack för att du skyltar och länkar:-)

    SvaraRadera
  11. Grattis till det nya köket! Så snyggt och stilfullt det blev. Och även praktiskt.
    Många inblandande som jobbat och där var och en har sin specialitet. Perfekt också med en koordinator som du haft kontakt med.
    Och nu med det färdiga resultatet så var det ju absolut värt att vänta på. Grattis än en gång.

    SvaraRadera
  12. Så hemtrevligt det nu är i ditt nya kök! Grattis! Sen tror jag du får omförhandla det där med frukostarna, kanske be till högre makter? Tänk så många förmågor som behövs för att få till ett redigt kök!

    SvaraRadera