söndag 28 maj 2023

skyltsöndag #420

Igår besökte jag Blomstertorget.  
Där satt denna skylt.
Men att köpa ett dyrt fat, nej så blev det inte. 

Men puttekulorna de fick följa med hem. 
Bäst som jag stod där, fick jag nästa bråttom hem.... för nu hade jag fått en idé. (Mer om den i veckan som kommer)


Med mig hem i jeepen hade jag också ett gäng med perenna växter. 
(Några av växterna i stora rabatten har inte klarat vintern - så lite nytt behövdes.)
Jag valde som vanligt växter som främjar insekter, jag kommer att presentera dem med tiden. 

Den som håller i skyltsöndag är bästa BP:











10 kommentarer:

  1. Ska bli intressant att se hur du placerar puttekulorna och hur fint insekterna får det i din trädgård. Du gav mig en idé, även här behöver insekterna vatten. Tack för en trevlig skyltning! 😍

    SvaraRadera
  2. Vad spännande, nu ser jag fram emot att se din lösning för insekterna. Jag har två krukfat med vatten till insekterna. Alltid är det någon där och dricker. Ska hålla utkik efter glaskulor!

    SvaraRadera
  3. Det är lätt att storhandla på såna där ställen - men nåt insektsbad köper jag nog inte ändå.

    SvaraRadera
  4. Underbart inspirerande ställe, sånt där!
    Pottekulor! Det hade jag massor av som barn. Stenkulor, glaskulor, stålkulor och oj, vad vi pottade!

    SvaraRadera
  5. Jag har ett insektsbad i trädgården och det ska bli spännande att se vad du har kommit på. :-)

    SvaraRadera
  6. Puttekulor - vilket roligt namn! Tänkte direkt på kulor jag/vi lekte med när jag/vi var barn. Och puttekulorna är ju pyttesmå.
    Det ska bli riktigt roligt att se vad du kommer att bygga. Du kan ju alltid omvandla ett fågelbad eller gjuta ett insektsbad av ett rabarberblad. Ärligt talat har jag aldrig tänkt på att även insekter måste dricka... Nu vet jag det också...
    Tusen tack för skylten, infon om insektsbadets existens och länken:-)

    SvaraRadera
  7. Puttekulor det ska bli spännande att följa vad det blir :) För växter är jag offside på...

    SvaraRadera
  8. Va fint att hjälpa insekterna! Puttekulor låter roligt, ska bli kul att se vad som händer med dem!

    SvaraRadera
  9. Jag läste idag att maskrosor är en mycket viktig växt för insekterna. Låt de stå var uppmaningen. Jag gillar maskrosor och när vi hade stor tomt fick de blomma som små solar. Jag hade fågelbad med marmorkulor ifjol, utan större framgång men jag förstår ju att alla djur behöver vatten! Spännande att få se vad du nu kreerat !

    SvaraRadera
  10. Vad trevligt med ett insektsbad och bra att få till det med hjälp av kulorna. Har både fat och glaskulor hemma så ska testa här på balkongen. Namnet "puttekulor" använde jag som liten just när vi spelade "kula".
    Ser fram emot din idé vad gäller kulor-
    Fint också med ytterligare växter.
    Önskar dig en fin start på veckan.

    SvaraRadera