måndag 8 maj 2023

Varför är det stängt?

Charliekatten dök upp här på verandan igår då jag satt och läste.
Jamade högt och gav mig en blick....

Den här smarta katten är född här på Skogsliden för 14 år sedan i augusti. Han bor två hus längre ner.
Men nu när vi har hantverkare och ytterdörren ofta står på vid gavel så har Charlie kommit på att här inne finns det ju både mat, roliga leksaker och en skön soffa att vila middag i. 
Men hallå öppna då!

Jag förklarade för honom att du bor ju inte här, du får gå hem och äta och sova middag.
Innan han lommade iväg så kollade han in Busans utekorg.

Jag har de senaste veckorna lyft ut honom från vardagsrummet där nere ett flertal tillfällen då jag kommit hem från jobbet.  Häromdagen när jag kom hem och öppnade dörren så kom han ut från badrummet där det finns mat och vatten. Men Charlie sade jag....Då tittade han på mig som om det var helt självklart att han var här inne. Den dagen gick han själv ut genom ytterdörren. Vet inte hur länge han varit inne. Busan är inte lika glad över besöken. Men de har inte rykt ihop. Busan flyr ner i källaren och för att ta sig dit behöver man vara registrerad på den chipstryrda kattluckan. (Charlie verkar inte vara mycket för att slåss han heller, jag vet att han har åkt på stryk av den andra grannkatten) 




8 kommentarer:

  1. Har jag sagt det tidigare men jag älskar katter och deras härliga sätt att vara. Är dörren öppen så, tja, varför inte? Vi har ingen katt som kommer på besök längre, fina Fina har flyttat till en stad längre norrut och har det bra där med sin hundkompis Koi. De kunde inte bo kvar här som våra grannar när husse och matte dog, så de har flyttat till Machico och bor där nu.

    SvaraRadera
  2. Alltså katter. Charlie ser ut som "vår" katt. Hoppas hon kommer att ta för sig på samma sätt, älskar den stilen :) Även om jag inte kan ha katter inne pga allergin.

    SvaraRadera
  3. Haha, dom är roliga, katter, ingen kan egentligen begripa hur de tänker. Mer än att de alltid tänker att de är störst, bäst och vackrast. En snygging är han, men om inte Busan godkänt honom ska han hålla sig hemmavid.

    SvaraRadera
  4. Charlie trivs nog hos er och smart är han . Perfekt att Busan med sitt chip kan ta sig via kattluckan och få sin fristad i källaren.
    Men jag skulle för egen del inte uppskatta att ha en Charlie inne. Icke.

    SvaraRadera
  5. Ååh, en sån buse till kisse men lite charmigt. :-) Snygg är han också.

    SvaraRadera
  6. Vandrarhem Skogsliden - endast katter;-)
    Charlie ser ut som katten Gustaf, och han verkar vara lika smart som Gustaf. Charlie verkar veta exakt var godbitarna finns. En klok katt helt enkelt.
    Samtidigt förstår jag dig också. Men som alla "kattmänniskor" brukar säga - katter kan man inte uppfostra, de gör som de vill. Charlie är ett bra bevis på det;-)

    SvaraRadera
  7. En fin och smart katt som verkar veta vad han vill. Det syns verkligen att han undrar varför dörren plötsligt är stängd.

    SvaraRadera
  8. Så gullig om än inte helt välkommen gäst 😻
    Himla tur att han inte är en bråkig katt (och tur att han inte pinkar in sitt revir hemma hos Er) men konstigt att Busan inte kör i väg honom.
    👋

    SvaraRadera