lördag 3 juni 2023

att synka....


ihop mitt schema med syrrans schema för att tapetsera hallen, det gick inte alls. 

I veckan när jag var och klippte håret så frågade min frissa Nadia:

Vad ska du göra idag?

Jag svarade att jag skulle behöva tapetsera hallen, men jag vet inte om jag vågar. Jag har aldrig tapetserat helt själv. Syrran och jag brukar ju hjälpas åt. (Min främsta uppgift brukar ju vara att få till underarbetet innan tapetsering, ta bort de gamla tapeterna, spackla och slipa. Syrran brukar sätta tapeterna och jag hantlangar allt som behövs och mäter upp/skär till nya våder)

Precis när jag ska öppna dörren för att gå hem så säger Nadia: Du vågar!



Jag sög på de där orden och funderade lite på hemvägen. 
Väl hemma hade jag bestämt mig, fram med golvpapp och maskerade, sen fram med långa vattenpasset och drog upp ett rakt sträck, där jag skulle börja. Köksbordet drogs ut och blev till tapetbord. 
Sen körde jag på - med mantrat:
 Du vågar! 
Och hur svårt kan det vara?
(Allt underarbete var ju redan klart - allt var ju förberett för tapetsering.)
 
Tapeterna är uppe och snart är alla golvlister på plats också.
Men någon utav hantverkarna har försnillat två bitar golvlist...... så det blir till att knycka en list i gästrummet och sätta i hallen - men jag behöver hjälp att gersåga dem, för jag har ingen sådan såg - men Mats snickaren skulle komma förbi någon gång nästa vecka. Han ska också se till att en ny list blir betsad och lackad att sätta tillbaka i gästrummet - så att det matchar igen. (Men jag tänker att det är bäst att ha den nya betsade listen dold, bakom gäst sängen - det blir säkert någon liten färgskiftning och det är dumt att ha den helt synlig i hallen)

Jag är så nöjd över mitt arbete, mycket hörn både ytter och innerhörn på murstock, ventilationstrummor mm. Det blev samma tapeter som i köket dvs neutralt ljusgrått och samma blommiga tapet som fondvägg - man blir glad då man öppnar ytterdörren. 

(Men jag har galen träningsvärk efter att ha klivit upp och ner på en köksstol flera hundra gånger känns det som. Det är helt klart en fördel att vara två som kan samarbeta då tapeter ska hängas. Men nu vet jag att jag kan själv) 

Självklart har jag tackat Nadia. 

7 kommentarer:

  1. Härlig känsla när en bevisat för sig att en klarar sig själv! Grattis!

    SvaraRadera
  2. Va kul att du gjorde det! Snyggt jobbat!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Vad är det jag sagt såååå många gånger - du är helt fantastisk! Du är nog den mest praktiskt lagda personen jag känner, tillsammans med min bästis Yvonne. Ni två skulle komplettera varandra perfekt:-)
    Har aldrig tapetserat någonting. Jämfört med dig är jag nog den mest otekniska personen som finns. Men jag är ju inte intresserat heller.
    Men det kanske förvånar dig (eller inte) att jag faktiskt äger en gersåg. Behöver jag tillägga att jag aldrig använt den...
    Stort GRATTIS till ett perfekt utfört jobb! Är mäkta stolt över dig:-)

    SvaraRadera
  4. Bravissimo, du fixade det, du vågade och du vann! Heja dig LillaSyster! 🤍

    SvaraRadera
  5. Heja! Grattis! Så bra jobbat! Och du både vågade och kunde få till det. Fint att Nadia peppade dig med glada tillrop-
    Kan tänka mig att det blev fint och känslan av ett välkomnade hem är ju det en gärna vill ha.

    SvaraRadera
  6. Vad du är duktig! Du är helt otrolig och kan verkligen allting.

    SvaraRadera
  7. Du är verkligen otrolig! Du kan verkligen allt! Heja dig!
    Ha en fin söndag! 🤗

    SvaraRadera