måndag 16 oktober 2023

kl. 09.00 -15.30

....det var gårdagens träningspass i trädgården. Alla stora krukor som jag haft på trädäcket under sommaren skulle nu grävas ner i i jorden för vinterförvaring. (Det går inte att ha dem på däcket under vintern om det skulle bli en kall vinter för då tar rötterna stryk, så ner med dem i backen)
Ett  grävpass som pågick i ca 75 minuter, många krukor är det. 

Men jag fick lite belöning, en liten söt gubbe till mig 

Hittade också en rostig krok långt ner i jorden - inget att hänga upp sig på. 
Sen skulle ju resten av trädgårdsmöblerna in och vissa täckas med presenning.
När jag vid 15.30 tog en kaffepaus så tittade jag på min klocka och kunde konstatera att det blivit många trädgårdssteg.


Jag har inte höstat klart i trädgården ännu, dahliorna ska upp - men först ska frosten ta dem.

Alla pioner ska klippas ned, så fort bladen bara har vissnat ner. 

Mer växter finns att klippa ner, men som sagt de är inte redo ännu. 

Näckrosorna ska flytta in i garaget.

Hängrännorna ska rensas men det får bli en vindstilla dag, jag gillar inte att klättra på stege. 

Klippte också gräsmattan jag tror nog att det var årets sista klipp, det borde inte växa så mycket mer nu. 

Städade även upp på baksidan av garaget där jag har mina krukor, fick ihop en hel sopsäck med plastkrukor/ hinkar  som ska få åka till tippen. Även en gammal blomstertrappa ska få följa med till återvinningen - hyllplanen  har gjort sitt. 

Fast att jag var aktiv nästan hela dagen så blev det en så gott som en timmes promenad, blandat både skog och landsväg. 

Om någon undrar så känns det i kroppen idag och insidan av händerna är som sandpapper trots att jag hade trädgårdshandskar på mig - ja, ja de rättar nog till sig. Jag ska ju stå och labba med olja hela dagen. 

9 kommentarer:

  1. Så fint du ordnat :) Vi hade dottern här i helgen som hjälpte frun att göra vinter... då jag inte kan belasta mig så bra. Jag var mer publik ;)

    SvaraRadera
  2. En härlig dag i trädgården! Visst brukar det kännas i kroppen efter så långa pass, men det känns ju även i själen, i välbehaget. Och det är starkare så klart! Ha en fin dag, kram!

    SvaraRadera
  3. Oh wow! Det var ett rejält motionspass! Som även gladde växterna och människans syn på det hela!🎀

    SvaraRadera
  4. Jösses, så imponerande! Vilket jobb du gjorde, och så ut på promenad på det! Så fint du gjort det för alla dina växter.
    Ha en fortsatt fin måndag!

    SvaraRadera
  5. Vad jobbar Du med få Du har händerna i olja?
    Jag har inte grävt ner några krukor däremot så har vi rensat bort det mesta som varit utspritt runt vårt hus under sommarmånaderna. Jag hade missat ett kruka och nu var jorden fastfrusen så det gick icke att tömma…
    Hittills har snön kommit och gått 😜 men temperaturen är runt 0 på väg mot minus under hela dygnet.
    Du är verkligen en aktiv kvinna 👍
    👋/åsa

    SvaraRadera
  6. Heja! Bra jobbat! Och det är ju även friskvård. Men kanske väl mycket av den varan.
    Dina växter blir verkligen fint omhändertagna. Här ska jag testa att övervintra mina lavendelbommor på balkongen. Hade tänkt att ordna lite planteringar i en låda, men den blåste iväg när jag vara i London. Hade tömt den på jord men glömt att fästa den. Maken hittade den på kajen...Rejält trasig.

    SvaraRadera
  7. Jisses så långt du går! Men stegräknaren, hur långa steg räknar den att du tar. Jag har ju korta ben så jag räknar bara en halv meter per steg. Brukar landa kring 10-12000 och det betyder 5-6 km med mina mått mätt. Nu har det blåst så ilsket en hel vecka att det blir flera kortisar istället för ett par längre, och mössa är invigd, vantarna är inte långt borta heller, ligger på hatthyllan och väntar. Kram

    SvaraRadera
  8. Det är då en himla tur att du älskar trädgårdsarbete. Och att det känns idag, är väl rätt normalt - produktiv träningsvärk skulle jag kalla det.
    Du föredrar nog plantering till våren igen...

    Fyndet - den rostiga kroken - lär du säkert hitta någon rolig användning för:-)

    SvaraRadera
  9. Slit och släp! Jag har nästan gjort klart i min trädgård ... ca 4x2 m. Ska ställa in möblerna bara, sen är jag klar.
    Gillar ditt "arkeologiska" fynd - tänk vad man kan hitta :)

    SvaraRadera