söndag 22 oktober 2023

skyltsöndag #441

I köket har jag kattjäkeln.... 
ja, det är så #Älskaplåt väljer att marknadsföra plåtkatten.



Igår när det var dagsregn så höll jag till i köket och bakade.....
Florentiner som jag kallar dem andra säger Toscamazariner.

En mördegskaka fylld med en smet innehållandes mandelmassa och andra godsaker och sedan toppad med toscasmet med massa olika sorters nötter/mandel/sesamfrön/pumpakärnor. De tar en stund att baka då de ska vara i ugnen 3 gånger.  (Bottnarna förbakas innan fyllningen ska i och därefter bakas de av i ca 10 min. Till sist toppas de med den kokta nötsmeten och sedan in i ugnen för tredje gången.)

Och när regnet öste ner så var det ju lika bra att göra dubbelsats.... tro nu inte av vi sätter i oss alla de 72 kakorna själva utan de flesta ges bort.


Skyltat vid vägkanten på promnaden i slutet av september.


Dagens uppmaning:
Den som håller i skyltsöndag är bästa BP:

12 kommentarer:

  1. Häftig katt, lyxiga kakor och ett mycket bra dagens ord mm. Dvs. precis som vanligt har du presenterat en riktigt fin skyltsöndag. Ha det så gott! Kram

    SvaraRadera
  2. Fina skyltar! Och klart att du ska ha en katt i köket. Jättefin. Trevligt med lite kattreklam också.
    Så gott med toscakakorna. Hade gärna smakat en-
    Sista skylten ligger det mycket i. Försöker för fullt tänka ut vad jag vill göra. Kan ändå känna att det inte är så mycket kvar av det. Men lite...
    Trevlig söndag

    SvaraRadera
  3. Florentiner eller Toscamazariner, skit i samma lika gott :) Plåtkatten var jättehäftig :)

    SvaraRadera
  4. Gillar också plåt! Och är övertygad om att ditt nybakade skulle sitta som en smäck just nu ... med lite fika ...

    SvaraRadera
  5. Plåtkisse pryder Ditt kök 🤩
    Mandel och nötter är big no ni på grund av allergi så de fina bakverken får vara i fred för mig.
    Herre Gud bjuder på daglig klokhet 🤩
    👋/åsa

    SvaraRadera
  6. Så fin kattplåtis! Jag har dörrkarmskatter här hemma. Kanske ska fota dem...
    Bra och fyndigt skyltat med goda kakor också.

    SvaraRadera
  7. Lite bakning är ju kul att roa sig med, och gott är det med ju, perfekt.
    Fin prydnad i köket där, det borde alla ha.

    Ha det fint nu.

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig katt! :) Snyggt skyltat! Dina bakelser ser allt för goda ut - jag som inte bakar sådant bröd, de gånger jag sätter igång är det matbröd/limpor.

    Jag undviker så mycket sådana goda fikabröd jag kan, då jag kämpar med att ta bort kilon före operationer som kommer framöver..

    Ha en fin söndags kväll! :)

    SvaraRadera
  9. Sista skyltens budskap håller jag helt med om! Och kattjäkelns f.d. "hemvist" bjuder ju på hur mycket som helst som är skitcoolt. En massa som man skulle villhöva - om man hade plats och/eller en trädgård;-)
    Sedan skyltar du med dina bakkunskaper. Helt rätt där! Skulle aldrig kunna åstadkomma sådana bakverk. Vilket jobb!!! Men älskar man sött så... Alla som älskar sötsaker ska skatta sig lyckligt att de får ta del av din baklördag:-)

    Tusen tack för en toppen skyltning länken:-)

    SvaraRadera
  10. Känner till Älska plåt men har inte sett katten tidigare. Mmm...mazarinerna ser goda ut.
    Så klok text på sista bilden och mitt inlägg är inne på samma spår.

    SvaraRadera
  11. Vilken cool katt, och dina toscamazariner ser så goda ut, vilket jobb att göra dem! Dagens uppmaning är inte dum!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  12. Säger som Susjos, vilken cool katt, han skulle gärna få bo hos mig. Fast, han vill nog ha en trädgård att ränna runt i. Bakverken lockar ju inte mig så värst, snart är det 27 år sedan jag gav upp socker, godis, och bakverk. suktar inte, men tycker du är jätteduktig! Men vad gör man när man inte vet vad man alltid velat göra???

    SvaraRadera