lördag 6 april 2024

hoppa på tåget #barn

 

Första lördag i april och vår lokförare Åke kör idag tåget mot destination BARN

Barn, de tillhör det gåtfulla folket: https://www.youtube.com/watch?v=rX4hhtiv-Yw

Dagens destination kan vi ju alla relatera till - för alla har vi ju varit barn

(Här leker pappa och jag flygplan, ja det är några år sedan han klarade att lyfta mig på raka armar)

När jag var barn omgärdades jag av närvarande vuxna, jag har alltid fått vara med både i kök, garage, snickarbod, trädgårdsland osv. Vilket jag är evigt tacksam för. För det betyder att jag fått gratis kunskap, fått testa och lära mig lite av varje. 




Mina dagar som liten handlade om lek och bus, en sådan där trevlig uppväxt som Astrid Lindgren skulle le åt. Där barn får vara barn och som jag önskar att alla barn skulle få uppleva. För när jag växte upp på -70 talet så hade inte föräldrar egentid, utan här fick man vara med. Jobbade mamma en helg så åkte pappa och jag flakmoped och plockade smultron. Eller tog bilen ner till båten som vi byggt för att kunna fiska. 
Bus och galenskaper......här en snöig vinterdag tjänade jag fem kronor. Farfar lovade mig en femkronorssedel om jag sprang barfota fram och tillbaka till vedboden. Jag var inte sen att anta utmaningen. Jag minns också att jag efter satt på en stol i köket med fötterna upp mot vedspisen för att tina upp. Det var tider det.


Det är Åke som håller i Hoppa på tåget. 

Följ länken så hittar du fler resenärer och välkommen att kliva ombord på tåget du också!
Glöm inte att mejla Åke och gissa vem det är som ligger bakom dagens ord, vår glada lokförare har ju en tävling med fina priser.



Kommande destinationer är: 
V. 15 Blommor
V. 16 Husdjur
V. 17 Picknick

9 kommentarer:

  1. Haha, ja, vad gjorde man inte för en liten slant, som var stor på den tiden. Skönt med värmen från vedspisen efteråt. Fint inlägg, så rart..och visst flyger du fortfarande i din pappas armar, det slutar man ju aldrig med eller hur? Ja, man får vara glad för att man har fått vara med om det mesta, göra det mesta, lära sig ...
    Ha det fint på din ö, kram!

    SvaraRadera
  2. Tänk så glada vi var när du kom och förgyllde vårt liv. Jag har så många fina minnen av dig lilla underbara tjej. Kram på dej

    SvaraRadera
  3. Men så härliga uppväxt du haft rena paradiset med all lärdom och allt bus! Det är verkligen som min uppväxtdär jag hängde med på det mesta och många gånger var de ganska trötta på allt jag ville vara med på.. Fick inte missa något som är bra att veta eller kunna.. haha..

    Skicka gärna värmen hit till oss så vi får en varm o fin vår 😉

    Må så gott där nere i ditt paradis!
    Kram 🌞

    SvaraRadera
  4. Lite som mig, hjälpte till med huset som liten, på somrarnas semestrar körde jag med en traktor och vände hö innan jag fick hjälpa till med att få in det.

    Kul att se gamla bilder, häftigt.

    Ha en fin fortsatt lördag. 🙏

    SvaraRadera
  5. Precis så som en uppväxt och barndom ska vara. Barn tycker om att ha vuxna trygga personer omkring sig. Jag ser hur roligt våra barnbarn tycker det är att hjälpa till i köket eller torka av bordet. Jag tycker personligen det är synd om tiden till barnen inte finns. Många kompenseras med materiellt men barn tycker om närvarande föräldrar.
    Vilka härliga och glada bilder!

    SvaraRadera
  6. Ett helt underbart inlägg med en söt och lycklig LillaSyster som till synes alltid var glad.
    Härligt med en sådan uppväxt. Det är nog inte alla som kan "skryta" med en pappa som tog hand om sin dotter medan hans fru jobbade. Inte på den tiden i alla fall...

    SvaraRadera
  7. Så fint inlägg om dig och din barndom. :-) Härliga bilder!

    SvaraRadera
  8. Vilket härligt inlägg om dej som barn, härliga foton och härliga minnen!

    SvaraRadera
  9. Du har alltid varit lika glad o energisk som jag föreställer mig att du är även idag, så kul att se! Och roligt att du hade många vuxna förebilder, det saknade jag verkligen, ingen manlig förebild fanns alls i min barndom, ett par fossila gamla gubbar undantagna som satt i soffan på min födelsedag och smaskade i sig tårta och gav mig silverskedar...tihi Fint tolkat!

    SvaraRadera