måndag 24 juli 2023

bantat....

Det är inte jag själv som bantat, men jag har bantat ner antalet Dahlior till ett minimum.
Numera finns det bara de här Dahliorna på Skogsliden. Alla knölarna odlas nu i krukor på trädäcket. Förra hösten tog jag ett beslut och gav jag bort så gott som hela min samling. 

Allt har sin tid! 

En trädgård blir ju aldrig klar, inte min iallafall.  Nya idéer och projekt poppar upp och nu fanns det inte längre plats för flera hundra Dahliaknölar att gräva ner varje vår och upp varje höst, för att sedan förvaras mörkt och  frostfritt. 

Tre rejäla lådor med Dahlior finns just nu.

Med några dagars mellanrum händer det mycket. 


Fler kommer snart att slå ut. Jag visar framöver. 






9 kommentarer:

  1. Dahlior är mäktiga och vackra. Fina är dina! Men precis som du säger så har allt sin tid.

    SvaraRadera
  2. Dahlior är fina 🤩
    En blomma jag kopplar till Dig 💕
    Ha en fortsatt bra Måndag/åsa

    SvaraRadera
  3. Din trädgård är ju helt fantastisk och nog det finaste jag sett. Och ändå har jag "bara" sett vackra bilder. Men jag kan förstå dig att jobbet med dem blev "mer än det mesta". Fint att du gav bort många och då lever de ju vidare och sprider fortsatt glädje.
    Och så fint med de lådor du har. Mycket annat vet jag ju också finns hos dig.
    Fullt av färg. Så fint.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. E n trädgård ska ju vara levande och det är ju roligt att köra med nya sorters växter ibland.
    Jättefina bilder Lillasyster, tack för det.

    SvaraRadera
  5. Lite vemodigt är det allt måste jag säga. Minns ju din "30 dahlior-serien" som jag tyckte så mycket om. Förstår dock att det kan bli lite väl mycket jobb med så många olika dahlior. Men du verkar ha sparat de vackraste blommorna:-)

    SvaraRadera
  6. Dahlior är verkligen fina, vilket jobb du lägger ner!

    SvaraRadera
  7. Jag gillar dahlior, ja alltså att titta och beundra. Tycker du fattade ett klokt beslut, tre stora lådor är tillräckligt! Du borde vara ledig hela sommaren så du hann njuta ordentligt av all din blomsterprakt! Kram

    SvaraRadera
  8. Jag har beundrat dig för din ork och energi med alla dahliorna - dessa fantastiska blommor, men som du skriver ... allt har sin tid och jag förstår dig i ditt beslut. Så vackra, men så krävande för att lyckas. Väntar i alla fall på ytterligare fina dahliabilder framöver!

    SvaraRadera
  9. Otroligt vackert med Dahlior, jag är som sagt oxå en Dahlia älskare som driver dom varje år :) Men oavsett om du bantat ner din stora skara så skuta aldrig så länge dom orkar med att stå i blom! Kram

    SvaraRadera