torsdag 13 juli 2023

saltgurka

Mitt lilla växthus börjar nu att leverera, små söta gurkor som är perfekta att antingen lägga in i saltlag och avnjuta eller att göra ättiksinläggningar. Nu valde jag att i första omgången göra saltgurka
Tvätta gurkorna, lägga dem på en bädda av svartvinbärsblad.

Rejält med krondill på toppen
Och till sist vatten och salt som rörts ihop.
Nu är det bara att vänta någon dag eller två, sen är det klart att äta.
Jag valde att göra några små hål i varje gurka för att lagen ska tränga in bättre.

11 kommentarer:

  1. Mumsfilibabba och så vackra foton dessutom. Jag kanske ska försöka jag också, brukade alltid göra det när vi bodde på Åland. Här får man inte tag på dill av samma kaliber som hemma i Norden, vinbärsblad blir vinblad etc. Men gott blir det säkert. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Snabbsaltade gurkor ... underbart!

    SvaraRadera
  3. Mumsigt gott.. när de blir klara! Perfekt att ha till många olika rätter, men även gott att äta som de är :)
    Önskade man haft plats att odla dessa, men svårt på balkong när man bor i lägenhet. Önskar dig en toppen dag!

    SvaraRadera
  4. Saltgurka, mums! Bäst, sen kommer ättiksgurka.

    SvaraRadera
  5. Vad trevligt att växthuset levererar :) Vi skivade och lade in... fråga mig inte hur man blandar ihop allt bara, jag skötte fotografering ;) Jo skavningen med osthyvel gick bra :)

    SvaraRadera
  6. Saltgurka som är så gott, mums...egengjord dessutom, perfekt ju.

    Ha en underbar afton.

    SvaraRadera
  7. Du är nog den första som INTE blandar socker i inläggningen. Bra där! Älskar saltgurka, men har så klart aldrig lagt in den själv;-)

    SvaraRadera
  8. Vilken ynnest att du fått så fina gurkor. Och perfekt nu att göra saltgurka. Får jag tag på några ska jag testa,

    SvaraRadera
  9. Svar: En timmes regn igår kväll mellan klockan 23 och 24. Ingen störtskur, bara lite lagom.
    Idag: inte en droppe. Visserligen molningt men varm och skönt. Nu: molnfri himmel:-)

    SvaraRadera
  10. Så fina gurkor och fina bilder! Jag la alla mina i saltlag också, men sen gjorde jag en inläggning med senapsfrön, dill, ättika och socker son de får gotta sig i. Blev 21 burkar.... så det ska förhoppningsvis räcka länge, Roger älskar det!

    SvaraRadera
  11. Saltgurka är ett måste för en finnkäring! Smörgåsgurka, den söta, nejtack! Blä, men saltgurka, gärna med några vitlöksklyftor i, mmmmmmm så gott. En riktigt varm sommardag, kan man tugga i sig några saltgurkor...och bara njuta.
    Bra jobbat!

    SvaraRadera