torsdag 3 augusti 2023

1 kilo

Gott om slanggurkor nu.....

.....och ännu fler frilandsgurkor.

1kg som nu ligger i saltlag ihop med krondill och  svartvinbärsblad.

Nästa onsdag ska jag tillbaka till Ali och fortsätta min rotfyllning. 
(Modigt va? Att låta den nya tandläkaren fortsätta)
 Tanden har "känts bra", ända tills igår eftermiddag. Ömt/ilar i den när jag trycker med tungan på den provisoriska lagningen och jag ser/känner att tandköttet är inflammerat över just den tanden. Men det kanske är fullt normalt? Jag har ju aldrig upplevt det här tidigare.  Gissar att det behövs  rensas mer inne i tanden och gå någon vecka till innan det går att  fylla igen.
Det är ju snart onsdag.......dagarna bara springer iväg.  Nu frukost och sedan åka till jobbet. 




9 kommentarer:

  1. Det är ett bekymmer med tänder. Rotfyllning är inget kul och tar lite tid, men jag hoppas du snart ska slippa ha ont. Kram

    SvaraRadera
  2. Skönt du litar på din nya tandläkare som finns nära dig. Tror de gör rotfyllningen i steg just av den anledningen du upplever nu, men jag gissar bara :)

    SvaraRadera
  3. Glömde ju kommentera den härliga gurkskörden. Jag har lagt in massor av gurka och under skördetiden åt vi tzatziki och så dippade vi gurka nästan dagligen :) Älskar att frossa av säsongsgrönsaker.

    SvaraRadera
  4. Härliga gurkor! Jag älskar saltgurka med vitlökssmak! Har dock aldrig lagt in själv, kanske skulle man testa. Men fy så mycket jobb, ler... Du är duktig som har detta med rotfyllningen hängande över dig. Och jag tror det var rätt beslut att låta honom som började även göra jobbet färdigt. Lycka till, peppkram!

    SvaraRadera
  5. Verkar som om min kommentar försvann? Skrev om att jag gillar gurka och särskilt saltgurka på leverpastejmacka.
    Så skrev jag om rotfyllning och önskade lycka till!

    SvaraRadera
  6. Grattis till dina "monstergurkor":-) Även inlagd gurka är ju så gott.

    Vad gäller din tand så tycker jag att du gör helt rätt med att fortsätta med Ali. Under tiden och om/när du har ont köp en tub med Corsodyl på Apoteket (https://www.apoteket.se/produkt/corsodyl-munhalegel-1-procent-50-g-tub-54147/?gclid=Cj0KCQjwoK2mBhDzARIsADGbjeoPRmCejctrHFc7UcJbP_vr2bTLtMIjLFsKAhlTFHmk3u1gIFgwJxkaAiJZEALw_wcB&gclsrc=aw.ds) och applicera gelen i och runt den ömmande tanden. Alternativt som min man skulle ha sagt: "Sluta trycka med tungan på tanden då!" ;-)

    SvaraRadera
  7. Stort grattis till en god skörd både av slang och frilandsgurkor. Och säkert har du haft individuella samtal med dem alla. Hoppas du slipper så mycket värk i tanden innan Ali ska fortsätta och kör det ihop sig ordnar han nog en extra tid till dig.
    -

    SvaraRadera
  8. Vad trevligt med alla slanggurkor, svartvinbergsblad, detta måste jag kolla upp med frun ) Jag klippte igår just runt en massa svata vinbär igår då väderleken tillät. Ditt kilo inte dåligt :)

    SvaraRadera
  9. En väldigt god skörd av goda gurkor! Jag saknar åren med frilandsgurkor ... men då när jag hade det var jag till slut såå trött på dem att jag lovade mig själv att aldrig mer - men såklart nästa år kunde jag ju inte låta bli :)
    Jobbigt med tanden, men jag instämmer i BP:s råd ... Corsodyl funkar bra mot inflammation i tandköttet.

    SvaraRadera