lördag 19 augusti 2023

förtydligande.....

BP http://bp-computerart.blogspot.com/ vill veta mer om Plommon i Madeira.
För mig är det en dessert som mormor och morfar bjöd på om hösten då vi alla samlats hemma hos dem för att äta söndagsmiddag. Inte en barn dessert, men varje gång det serverades så smakade jag och varken jag eller mina kusiner tyckte om det. (Vi fick glass istället)
Men som vuxen uppskattar jag det, både sötma och beska.

När jag nu har så gott om plommon så bestämde jag ju mig för att göra dubbel sats.

Man delar på plommonen och tar ur kärnan. 
Lägger  halvorna i en stor skål/gryta.
Tar en annan gryta och kokar upp socker, vatten och en vaniljstång låter det sjuda en stund innan man tillsätter en flaska Madeiravin. Låter detta sjuda i några minuter innan man slår den heta lagen över  plommonen. Sedan får man ta en tallrik eller skål som tynge så att plommonen håller sig under lagen.

Låta det svalna först på bänken och sedan ställa det kallt ett dygn innan det serveras. Det går alldeles utmärkt att frysa in och ta fram då suget sätter in. Madeiraplommonen serveras på mormors vis med lättvispad grädde. 



6 kommentarer:

  1. Jättehärlig rätt. Vi gör den lite senare när plommonen mognat. Jag gillar det med vaniljglass till :)

    SvaraRadera
  2. Tusen tack inte bara för länken utan för förtydligandet. Nu förstår jag. Det blir ju nästan som en marmelad (med alkohol) då. Yummie, yummie:-) Du är så duktig på att föra traditioner vidare:-)

    SvaraRadera
  3. Denna dessert minns jag också från barn och ungdomsåren. Och det var min mormor som gjorde den. Men jag hade nästan glömt bort den. Kul att du nu testar att göra den och att du också har minnen från den.
    Tack för receptet.

    SvaraRadera
  4. Sådana där recept är ju guld värda, vi gjorde mycket liknande när jag var liten, frös in och sen hade vi något gott efter maten på helgerna.

    Stort tack för detta.

    Ha en fin kväll Lillasyster.

    SvaraRadera
  5. Ja, dessa goda efterrätter som man hade förr! Inlagda päron i nåt alkoholaktigt. Fint recept på plommon!
    Enklaste efterrätten förr var väl saftkräm, men guuu så gott med mjölk eller t.o.m. grädde till!

    SvaraRadera
  6. Jag älskar ju både Madeiravin och plommon så det vore nåt för mig. Plommon coh andra frukter i rom som får götta sig ända fram till jul är en annan hit.

    SvaraRadera