onsdag 5 juni 2024

det knoppas i baljan...

 

två knoppar har det tittat upp. Ska bli spännande och se vilken färg det är som är först ut i år. Jag har ju tre näckrosplantor. 

I de andra två baljorna syns det än så länge bara blad.


Igår var jag ledig......eller ledig och ledig. 
Jag inledde dagen med ett nästan 3 timmars långt träningspass. Det tog det från start till klart. Jag stramade upp Ligusterhäcken, nu hoppas jag att jag bara behöver klippa den en gång till i år.
Från yvigt, till "ordning och reda".  


Som vanligt så klippte jag på frihand och med bara ögonmåttet. (Det skulle min morfar aldrig ha gjort. Då hade det mätts och spänts upp snöre.) Jag är lite mer våghalsig..... det är inte perfekt, men det duger till mig.




Nu ser man in i trädgården igen.



En utav mina absoluta pionfavoriter har börjat att blomma.

Fina Cora Louise, som är lila i mitten.





8 kommentarer:

  1. Åhh vad jag saknar min näckrosdamm när jag ser att det knoppas hos dig!
    Bra jobbat med häcken ... och där är en av mina favoritpioner, den röda enkla ... såå fin!
    Ha en fin onsdag! Kram

    SvaraRadera
  2. Din trädgård är helt ljuvlig. Och du lägger ju ner hela din själ i den, fullt förståeligt. Blir lite nostalgisk när jag ser näckrosorna. Vi hade en damm på tomten när vi bodde i villan och där fanns det gott om näckrosor och som övervintrade i dammen under isen. De återkom alla år vi bodde där.
    Förstår att detta är din älsklingspion. Väldigt vacker. Och nu vet jag också vad denna variant heter. Tack för det.

    SvaraRadera
  3. Härligt kämpat med häcken 💕 Underbart fina pioner, mina har växt rejält och ena hade en större knopp men tyvärr gick den av och lossnade, men det är på väg flera knoppar varav det blir intressant att se om det är enkel eller den dubbel blommande? En röd och en rosa!
    Men blir nogettinköp av en doftpion oxå 😃

    Härligt med egen damm med näckrosor, samt en fontän med porlande vatten, om inte ett vattenfall som porlar... Jag har alltid älskat vatten och det ska alltid porla av vatten ute vart kag än bott har kag byggt egna vattendammar eller vattenfall, fontäner osv.. Nu får jag allt nöja Mig med en mindre balja med fontän som porlar på balkongen. Kanske bygger mig något som kan stå bland blommorna? Tåls att tänka på..

    Önskar dig en Härligt solig dag! Kram

    SvaraRadera
  4. Din morfar påminner om min man...inget häckklipp utan snöre. Jag är mer inne på din modell. Så vacker den lila pionen är...en sort jag aldrig sett i verkligheten. Kram

    SvaraRadera
  5. Tycker det blev riktigt fint där, rakt och prydligt även utan snöre..bra jobbat.

    Ha det nu så fint du kan. :)

    SvaraRadera
  6. Du ser väl ansiktet i bladet till vänster om knoppen i första bilden!!!?
    Du verkar ha ett utmärkt ögonmått - jag menar att beskära häcken med "bara" ögonmått är värt en stor ELOGE!!!
    Och tack för färgbomben på slutet:-)

    PS. Visst blommar det minst en månad tidigare en vanligt!? Idag planterade min granne sina rosa pelargoner i blomlådorna på balkongen, vilket hon gjorde först en månad senare ifjol. DS.

    SvaraRadera
  7. Inte behöver det väl vara perfekt med häcken, men jag tycker det ser ut som det ska! Och dina blommor är jättefina.

    SvaraRadera
  8. Verkligen så har du ett bra ögonmått, häcken blev ju så snygg! Undrar hur din morfars häck såg ut, kan den bli snyggare än din?
    Fina pioner!

    SvaraRadera