lördag 8 juni 2024

hoppa på tåget #flagga

Åke rullar ut tåget och idag ska vi flagga. Skogsliden har en egen flaggstång, vi fick den i inflyttningspresent  av mina föräldrar då vi köpt huset. Vi var här och grävde och göt fundamentet på hösten innan vi fick tillträda i december. 

Varje gång jag hissar eller halar en flagg så tänker jag på farfar. För när klockan slagit 08.00 om sommarmorgonen så var det farfar och jag som hissade flaggan i deras sommarstuga, de dagar jag tillbringade mina sommarlov där. Sedan om kvällen vid solens nedgång eller senast kl. 21.00 så halade vi den - varje dag samma procedur.  

Här har jag halat flaggan och lagt den på en bänk för att vikas ihop, men Busan hann dit och bädda in sig medans jag hissade upp vimpeln. Bilden har några år på nacken, för bänken hon sitter på har jag inte kvar. 


Här är flaggan i topp på nationaldagen, en blåsig dag. 


Det är Åke som håller i Hoppa på tåget. 

Följ länken så hittar du fler resenärer och välkommen att kliva ombord på tåget du också!


Kommande platser att besöka är: 

v.24 Fotboll

v.25 Vad händer dagens datum, sill, nubbe eller vadå? 
v.26 Båt (visar du en nytagen bild på båt vid kanal/sluss - har du chans till att vinna en trisslott i Åkes tävling)
v.27 Kyrkorgel
v.28 Vattenkonst
v.29 Grotta
v.30 Moln - detalj om vad du ser i molnet
v.31 Veteranbil
v.32 Ett annorlunda konstverk - inte en tavla
v.33 Kapell
v.34 Tårta - med vilka har fyllt år i veckan?  (med rätt motivering har du chansen att vinna en trisslott)
v.35 Natthimmel, fenomen

14 kommentarer:

  1. Söt bild på Busan :) Fin bild på din flaggstång. Det är ordning och reda på dig som håller i flaggningen. Din berättelse om din farfar så vackert. Jag har på film då farfar hissar flaggan en gång, jag kan knappt så,,, så liten är jag. Du väckte mina roliga minnen :) Trevligt att du är med på tåget och tag för länken :)

    SvaraRadera
  2. Flagg-Busan! 🤍 Flaggor kan användas på det sättet också. Så fint minne du har ...sådana sitter i för livet.
    Ha en fin lördag! Kram

    SvaraRadera
  3. Flaggorna vajade munter här också den 6 juni!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Katter har ju en förmåga att vira in sig i precis allt som tillåter det, härligt, fina katten där. :)
    En högtidlig stund att hissa flaggan då förstår jag, precis som det ska vara.

    Ha nu en fin lördag.

    SvaraRadera
  5. Jag blir riktigt rörd så fint du skriver om farfar och flaggan. Många härliga minnen dyker upp ifrån när du var liten och var i stugan. Kram

    SvaraRadera
  6. Så fint minne Du har med farfar och flaggan 🇸🇪
    Finfina Busan 😍
    Om en stund ligger mitt bidrag till Hoppa på tåget 🚂 på bloggen, det går som på räls 🛤️
    Du får se min pallkrage med bidrag från Dig… yes jag flaggar offentligt 😄
    /åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror Du inte att de små tussarna längst bak i pallkragen är stockrosor?
      Jag tror inte jag har annat än möjligen krokus och jordgubbar samt fröerna från Dig i lådan…
      Kram åsa

      Radera
  7. Vad vackert du har flaggstången med vajande flagga! Härligt att få en sådan fin present :)

    Busan verkar vara en flaggans katt 😉 Härligt att bädda in sig i en så stor "filt" anser hon 🥰

    Önskar dig en Härligt solig lördagseftermiddag! 😘
    Kram

    SvaraRadera
  8. Att hissa flaggan. Där har jag fina minnen. Min pappa skrev till kungs och fick en flagga och ett diplom, något som han var väldigt rädd om och gärna skötte flaggningen perfekt.
    Vi har våra minnen, så kul att läsa dina!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  9. Så ska det se ut på nationaldagen. Flaggan ska hissas. Tänk vad fint det skulle vara om alla med flaggstång hissade flaggan då.

    SvaraRadera
  10. Vilket fint minne! Nästan givet att du ska ha en flagga på Skogsliden också:-)
    Som morgontrött kan jag tycka att det är rätt tidigt att hissa flaggan, och som kvällsmänniska tycker jag att det är alldeles för tidigt för att hala ned den.
    Och Busan har (som vanligt) sin egentolkning av temat - hahaha:-)

    SvaraRadera
  11. Vilket fint minne du delar....men katten se ut att behöva lite fostran... ;) :)

    SvaraRadera
  12. Fina minnen ...och vackra flaggor som vajar i vinden hos dig. Härliga Busan hittade en skön plats!
    Ha en bra söndag ... antar att det blåser även i Skogsliden idag. Kram

    SvaraRadera
  13. Hej, här kommer tant FörSent! Jag har missat mycket pga Fri-idrottsEm som jag följer dygnets alla vakna timmar, o igår dessutom stadsfesten med familjen. Men nu så, ska det bli ordning på pörtet. Underbart foto med Busan och flaggan och härligt att ha en egen flagga på tomten. I Sundborn skötte mina grannar exemplariskt flagg.-excersisen alla årets flaggdagar. Kommer åter till skylttemat

    SvaraRadera