söndag 30 juni 2024

skyltsöndag #477

Jag hade satt mig för att läsa en stund efter jobbet då hör jag ett nytt ljud. Nyfikenheten tar över och jag reser mig upp, går runt hörnet på huset och får se.....



En mobilkran som sträcker sig från framsidan av grannens hus och ner över till deras baksida. (Huset är lika högt som Skogsliden)

Zoomar in med mobilen och får med skyltarna på bommen, strax därpå kommer det en badtunna flygandes.

Det gick så bra så att flytta den över husen och ner på en lastbil för transport. 




Den här lastbilen väntade på att verkstaden skulle öppna så att den kunde komma in och hämta däck, klockan är strax innan kl. 07 nu i torsdags och det var en tryckande värme på den morgonpromenaden. 


Väl hemma efter promenaden tog jag mig i kragen och stekte biffar på 1,5kg färs, så innan klockan slagit 09 hade jag hunnit med en hel del kändes det som.



 Den som håller i skyltsöndag är bästa BP: 

9 kommentarer:

  1. Badtunna borde man väl ha en, men det får inte plats på balkongen, eller i badrummet heller för den delen. ;)

    Fint skyltat även idag, toppen lillasyster.

    Ha nu en fin söndag.

    SvaraRadera
  2. Jag trodde först att det var en badtunna ämnat för Skogsliden :) Attans otur där ;) Palfingerkranar det är grejor det. Nu vet jag inte hur kraftig denna är, men dom når långt och har nyttjat detta med båtlyft och byggnationer och fraktat massa saker med dessa. Annars har jag mer erfarenhet utav HIABs kranar som jag tillverkade legoprodukter till i över 12 år. Ett tag fanns det också en FOCO kranmärke som antagligen köptes upp av HIAB och hade namnet HIAB FOCO ett kort tag. Vad som är vad idag har jag noll koll på. Ja mer än att PALFINGER är stora då. Det brukar stå på kranarmen hur mycket det lyfter på vist utligg. En historia: Jag skulle bygga ut -97 så snokade jag upp bilen med kranen jag nyttjat så mycket -90 på jag byggde ett stort garage med källare på närmare 100 kvm. Jag bad Örjan (den nya ägaren) ta med sig Jibben, ja då svarade han. Men när han kom så stod han som ett frågetecken!!! vad är det sa han? Den gula förlängninsarmen man skarva på... aha sa han den viste jag inte vad det var. Jo man sätter den längst ut så når man 5 meter till. Man lyfter inte mycket med 400-450 kg sa jag, exakt vad jag behövde nu. Jag skulle lägga ut kantbalk med den vikten. Men jag skarvade med två kraftiga plankor på högkant så gick det att nå ändå :) Svensk däckåtervinning har jag inte hört talas om. Biffarna?!?! Vilken tid skulle jag komma ;) Ha en bra söndag :)

    SvaraRadera
  3. Ja, nog hann du med mycket innan klockan var 09! Då sover jag fortfarande!
    Wow, en badtunna kommer farande, tur den inte störtade ;-)
    Mums med hemgjorda biffar!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Du har hunnit med förvånansvärt mycket med tanke på den tidiga timmen och rådande värme. Bilderna med lyftkranen tackar jag lite extra för såklart:-) En riktigt läcker inzoomning av däckbilen. Och att du skyltar med dina pannbiffar förstår jag. Själv har jag då aldrig stekt mera än två åt gången;-)
    Så kul att du skyltar och länkar. Tusen tack:-)

    SvaraRadera
  5. Pannbiff - tack för påminnelsen, det var länge sen nu. Ska bli ändring på det. Ha en fin sommarvecka!

    SvaraRadera
  6. Ett riktigt biffigt inlägg med skyltar som borde få BP att blekna. En kranbil! En pannbiff skulle inte sitta helt fel! 😊

    SvaraRadera
  7. Påpassligt fotat och fina skyltar!
    Badtunna ... härligt ... kanske något för Skogsliden också :)
    Pannbiffar ... mums!

    SvaraRadera
  8. Meh! Lyftes badtunnan bort från och inte till grannen? Kanske ska den ersättas mot en pool? Förstår din förvåning över kranarmen som kom farande!

    SvaraRadera
  9. Imponerande att lyfta badtunnan över husen och förstår din förvåning när lyftarmen dök upp hos grannen. Jag undrar också varför man tog bort badtunnan. :-)
    Så härligt att du hann med mycket på morgonen.

    SvaraRadera