tisdag 12 mars 2024

årets första sommartecken.....

 ..... det var den här Nässelfjärilen som fladdrade förbi igår. 

Den var inte samarbetsvillig då jag ville föreviga den. Såg att den landade på fönsterblecket, men jag stod ju på marken, det var bara att chansa och lyfta upp mobilen och fota i blindo.

Jag läser på Wikipedia att: Adulta individer övervintrar i vinterdvala, och kommer fram de första varma vårdagarna för att bilda par och fortplanta sig. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4sselfj%C3%A4ril

Nu hoppas jag att det blir riktigt mycket fjärilar i sommar. (Fjärilar är mer sommar än vårtecken för mig.)

6 kommentarer:

  1. Men oj, en fjäril redan, så härligt!
    Hoppas du får en fin dag, för mej hägrar sängen!

    SvaraRadera
  2. Vad underbart att du fick se det första sommartecknet redan! Hoppas också ni får många fjärilar i år.

    SvaraRadera
  3. Så fin, kul att du fick den på bild i alla fall! Jag tycker att de här första fjärilarna är vårtecken ... tycker alltid lite synd om dem att de lockas fram av solens varma strålar, när det egentligen är för kallt ... och lite dåligt med käk.

    SvaraRadera
  4. Vilket fint sommartecken! kÄnns hoppfullt. Och den svenska sommaren är ju så fin med allt vad naturen bjuder oss på- /Ditte
    Svårt att kommentera idag och igår.

    SvaraRadera
  5. Grattis till den fångsten och tusen tack att du delar den med oss. Med andra ord så finns det hopp även i år:-)
    Det var ju ljuvligt idag - åtminstone på min balkong. Första gången i år att jag hörde en duva som "hoade".

    SvaraRadera
  6. De är så välkomna fjärilarna, men frågan ärr om det inte är lite för tidigt. i helgen utlovas kyla och snö.

    SvaraRadera