lördag 30 mars 2024

hoppa på tåget # ingen rök utan eld


Lördag och dags att hoppa på tåget med Åke. Dagens resa går till: ingen rök utan eld

Och jag lägger till ingen eld utan bränsle.

En stor brasa med skräp.



Mindre kul när det brinner och ryker knappt 100 meter bakom ens bostad.


Men brandkåren fick elden under kontroll, de var och fyllde på brandbilen med vatten ur en av vår gatas vattenposter. 

Nu tror jag inte att den som valde dagens destination tänkte så här kring resmålet, men så här blev min tolkning. 


Det är Åke som håller i Hoppa på tåget. 
Följ länken så hittar du fler resenärer och välkommen att kliva ombord på tåget du också!
Glöm inte att mejla Åke och gissa vem det är som ligger bakom dagens ord, vår glada lokförare har ju en tävling med fina priser.



Kommande destinationer är: 
V. 14 Barn
V. 15 Blommor
V. 16 Husdjur
V. 17 Picknick




10 kommentarer:

  1. Och elden behöver för att överleva? Jodå det var ett klurigt tema. H*n som kommit på detta ska vara stolt :) Lokföraren som nu också är en slags domare anser du klurat ut detta galant :) Tack för att du klev på och lade till länkar, nu önskar jag dig en fortsatt trevlig Påsk :)

    SvaraRadera
  2. Brandbilen är ju, som jag ser det, en slags rök utan eld i den meningen att den betyder att det förmodligen finns eld någonstans med rök. Äh, men så där fick jag till det. Jag tycker att du fick till hur bra som helst.
    Rubriken är svår idag, så tycker jag också!
    Påsk-kram!

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig tolkning och härliga bilder! Det var verkligen en svår rubrik idag, men man gör så gott man kan! :)

    Ha en godfortsättning på påsken! Kram

    SvaraRadera
  4. Eld ska man vara försiktig med, lätt att det går åt skogen med sådant.
    Härlig tolkning, bravo Lillasyster.

    Ha en glad påskafton. :)

    SvaraRadera
  5. Elda är nödvändigt men elden ska vara under kontroll, vi har både vedspis och öppen spis så jag kan få mitt lystmäte av eldandet under kontrollerade former.
    Din tolkning var ju perfekt‼️ ned tanke på att brandbilar oftast påvisar att något hänt… behöver inte alltid vara en brand.
    Ha en fortsatt fin påsklördag/åsa

    SvaraRadera
  6. Det var ett annorlunda tänk här hos dig. Och det är ju det som är så roligt när alla tolkar orden på sitt speciella vis.
    Tycker att det är riktigt bra jobbat:-)

    SvaraRadera
  7. Oj! Ja, eld kan verkligen ställa till det. En tolkning med stort allvar och med tänkvärda bilder. Verklig tur och skicklighet att brandkåren kunde vara behjälplig-
    En tolkning av veckans resa med en läskig innebörd.

    SvaraRadera
  8. Var det i skogen det brann? Väldigt otäckt när elden kommer så nära! Min pappa var brandman och jag fick som ung inblick i brandskyddet och hur viktig deras roll är.

    SvaraRadera
  9. Nej, ingen rök utan bränsle, så är det ju! Eld har man respekt för. Snyggt tolkat!
    Och njut på vår favoritö, lyckost!!!!

    SvaraRadera
  10. Majbrasa ja....snart dags igen, hoppas det blir lite varmare tills dess! Men fy att vara så nära en eldsvåda....

    SvaraRadera