torsdag 26 september 2024

förra torsdagen....

 ... då Trassel satt och åt lunch och jag stod vi diskbänken och skalade potatis, så hörde jag något.


Jag fattade först inte vad det var då köksfläkten gick på högsta hastighet.

Tittar ut mot hallen och får se....
Busan som har kommit in alldeles självmant och går på en inspektionsrunda. 

Hon som brukar hålla sig långt ifrån transportburen gör en lov in där efter att hon noga luktat på den.

Kommer in i köket

Då slutar jag att laga mat  tar upp telefonen och börjar att filma istället.
En film på över 2,5 minuter blev det.

De höll sig i varsin ände av köket.

(Inte så på/nyfiken och kaxig med tratt.)

Men det bästa av allt var att Busan glömde att både fräsa och morra åt honom innan hon tog en kort sväng i vardagsrummet, fast då kom Trassel efter men det löste de genom att vara på var sin sida om soffan.  Busan hann runt till baksidan av soffa för att sedan ta sig ut i kattluckan igen, medan Trassel fortfarande var på framsidan. 
Små framsteg är också framsteg.
(Hon och Elvis var inte bästa kompisar heller, men de kunde ju vistas i samma rum utan morr och fräs. Hon har alltid älskat sitt revir nere i källaren, på de höga hyllorna, så jag upplever inte att hon lider. Hon har det fint och ombonat där nere och absolut bästa platsen är på bergvärmepumpen)








6 kommentarer:

  1. Djurens värld är både besynnerlig och underbar. Frugans dotter med familj har en katt och en hund.
    Katten införskaffades något år innan de köpte hund. I början var de verkligen hund & katt och de gick inte alls ihop. Idag är de bästa vänner och det är helt underbart att se två så olika djur gosa med varandra.

    SvaraRadera
  2. Jag har så lätt för att sätta in katterna i mitt perspektiv, vilket ju är helt åt fanders. Men de har i alla fall möjligheten att sova där det är tryggt (även om de inte fattat att ingen annan kommer in genom kattluckan), torrt och mjukt. Men de går inte in där längre efter att grannens katt pinkade där.. Trots städat och rena filtar. Blir glad av att läsa framstegen med Busan! Kram

    SvaraRadera
  3. Visst är de söta de små, hoppas tratten kommer av snart, våra katter har varit sååå förbannade när de haft tratt men det är ju för deras eget bästa, tror någonstans att de vet om det.

    Ha nu en fin eftermiddag.

    SvaraRadera
  4. Så det blev tratt på Trassel, jag antar att en kastrering på hankatt skiljer sig från sterilisering av honkatt. Mina kissmissar blev häftade och efter två veckor (tror jag) togs klamren bort.
    Så skönt Busan kom in och checkade läget 👏
    Hon har det bra i sin källare och hon kommer och går som hon vill 👍
    Ha en fin torsdag kram åsa

    SvaraRadera
  5. Men sedär, Busan närmar sig, va roligt! Små steg framåt! Kul! Katter är verkligen speciella och personliga!

    SvaraRadera
  6. Hahaha! Stridsyxan är (nästan) nedlagd ser det ut som. Undrar vad nästa steg blir. Har Trassel hittat till Busans källare än? Det ska bli kul att följa dessa två:-)

    SvaraRadera