torsdag 12 september 2024

fullfart igen.....

 .... när Trassel kom hem efter kastrering så skulle han vila och hållas varm och han fick ff. inte äta på ett par timmar, först kl 17 var det okej att börja ge små portioner.  (pga risken att sätta i halsen efter narkosen. Lämnade in honom kl. 08.45 och hämtade honom igen strax efter kl.13.00 då hade han varit fastande sedan kl. 22 kvällen innan). Men vatten fick han dricka under hela fastetiden.

Väl hemma så jag lade honom på fårskinnet, där den lille älsklingen började att trampa med tassarna och söka efter mjölk. Han såg för söt ut. Efter en liten stund så somnade han.


Men att dricka vatten var inte det lättaste heller efter narkosen, lite vinglig och yrslig....svårt att bedöma hur långt ner det var till vattenytan i skålen. Det slutade med att han vevade med tassen och stod med båda frambenen i skålen. En utav skålarna lyckades han välta och 2 liter vatten rann ut - nu har ju Matte haft kattungar förr och därför så serveras det bara vatten i badrum, där det tåls att det blir blött. 
Eftersom han gärna ville stå i skålen så hämtade jag en lägre form, så han slappa att bli så himla blöt. 


Nu är det fyradagar till med smärtstillande/antiinflammatorisk medicin, en gång om dagen, som han snällt har svalt i den sprutan som jag dragit upp och gett honom i munnen.

Ja, han är så gott som vanligt kanske sover han lite mer.... 
men däremellan är det fullfart!


Passpå... nu kommer jag!

Så nu har jag bäddat om sängen åt dig Matte=)












7 kommentarer:

  1. Så skönt att det är fixat ... och de brukar må bra ganska fort efter att de kvicknat till och kunnat äta lite. Fina Trassel!
    Ha en fin torsdag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Blir så glad av dina bilder och att få höra mer om hur det gått med Trassel efter kastreringen. Kram

    SvaraRadera
  3. Så bra att du har en hjälpreda och en som bäddar åt dig. Finaste lilla Trasslet!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så himla fin han är 😻 mina kissmissar var återställda typ dagen efter och de hade inte ont… jag gav smärtlindring en dag och sen när de busade hej vilt och satt uppflugen på garderoben i tvättstugan som vanligt avsåg jag de inte behövde mer smärtstillande.
    Hur går det med Busan?
    Kram åsa

    SvaraRadera
  5. Trassel är så himla söt. Nu när han är kastrerat går han ju miste om en massa roligt, men det bryr han sig ju inte om, då han inte ens vet att sådana "roligheter" finns - hahaha:-)

    SvaraRadera
  6. Han är piggelin igen, så fint! Minns inte att jag fick något smärtstillande till vår Molly som vi ju hade nyligen ( innan vi insåg att hon måste få komma ut, och hon fick byta ägare), men katter visar ju inte att de har ont, så det är väl inte dumt med lite medicin!

    SvaraRadera