lördag 27 januari 2024

Hoppa på tåget #fågel, fisk eller mittemellan

Tåget rullar vidare med Åke!
Nu vet jag inte om lokföraren hade tänkt att vi skulle välja att tolka endast ett av orden: fågel, fisk eller mittemellan.

Jag är ju van att ta egna beslut så jag kör på en variant av alla tre.

Fågel
Högt upp i palm landade det en papegoja, de var två som satt bredvid varandra. Men innan jag fiskat upp telefonen ur ryggsäcken hade den ena dragit iväg.  De har ett bra kamouflage. (Det är verkligen gott om vilda papegojor i Puerto Rico)

Så kommer vi till fisken. Jag håller mig kvar och tar bilder från semestern.
Fish and chips på Tipsy Bee. 

Så makalöst gott, saftig fisk och tillbehören passar perfekt. I menyn presenteras rätten så här: 

FISH AND CHIPS

Made to English Perfection. Deep Fried Beer Battered Fish served with 

Home Made Chips, Mashed Peas & Tartar sauce.


Mittemellan.....
(Känns tryggt att ha Matte på båda  sidor om sig.)

Här en humla mittemellan kronbladen i en pion.

När jag hör uttrycket: fågel, fisk eller mittemellan, så tänker jag direkt på leken gömma nyckel, som man lekte som barn.


Det är Åke som håller i Hoppa på tåget. Följ länken så hittar du fler resenärer och välkommen att kliva ombord du också!


10 kommentarer:

  1. Kalastolkning :) Försöker locka ut er alla bara ur vinterdvalan... Fiskrätten och katten med humlan passar ju utmärkt in :) Härligt inlägg :) Fiskrätten är mycket gudomlig. Gömma nyckel ja...finns den på APP tror du ? Tack för länken!

    SvaraRadera
  2. Jag funderade i samma banor men valde båda alternativen precis som du gjorde. Gömma nyckeln är vi nog många som lekt. Kattbilden är verkligen klockren :D

    Trevlig lördag önskar en av resenärerna!

    SvaraRadera
  3. Kul tolkning, och härliga bilder till! Nu får jag fundera på mitt inlägg ;-)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Härlig tolkning av Åkes Hoppa på tåget 🚂 ord❣️
    Kattbilden får högsta betyg och maten 😋
    Ha en fortsatt fin lördag 👋

    SvaraRadera
  5. Och jo yes det var ju jag åsa som blev helt anonym /åsa http://naltax2.blogspot.com/

    SvaraRadera
  6. Hej, jag ler när jag märker att precis alla utom BP har associerat till barndomsleken, ja utom jag då...sista fotot på dina ben med en mjuk katt mittemellan är så fin! Fisk, jaha, det kan du försöka lura i mig att det är, var är då fenorna? O ögonen? o stjärten? Så du har panerat den, okej då. Jag får lita på ditt ord! En liten papegoja hade väl fått plats i resväskan, tänk så förtjust kisse hade blivit! Fint tolkat, ha en skön lördagskväll, kram från pörtet

    SvaraRadera
  7. En lek från min barndom, jodå, det första som kommer upp i huvudet.
    Riktigt bra tolkning lillasyster.

    Ha en fin kväll nu.

    SvaraRadera
  8. Där har Paula fel, för jag skrev visst om leken, men sa att jag inte minns att jag lekte den;-)
    Denna fish 'n chips skulle jag kunna döda för. Sedan vår lokala "Chippie" gick i konkurs under pandemin finns det ingen "riktig" fish 'n chips att få tag på här. Och efter att ha varit gift med en engelsman har jag ju vissa krav;-)
    Bilden med Busan mellan dina ben är sååååå söt:-)
    Suverän tolkning:-)

    SvaraRadera
  9. Visst kom jag att tänka på leken gömma nyckel och svaren med fågel, fisk eller mitt emellan; ledtrådar till där en gömt nyckeln.
    Tycker om din tolkning och fina bilder därtill-

    SvaraRadera
  10. Så bra tolkat! Givetvis så tar förstås Busan priset! 😊

    SvaraRadera