tisdag 23 januari 2024

Selfie #4

Selfie om matvanor

1. Det äter jag för lite.

Grönsaker, i alla fall så här års.


2. Det äter jag för mycket.

Choklad ….mmmmm! 


3. Det bjuder jag på ofta.

Fika med något hembakt skulle ju svaret kunna vara, men om det ska serveras mat så blir det gärna

entrecôte, med lite olika tillbehör. Eller lasagne om vi är många.


4. Det är bra fredagsmys.

Vin och goda ostar….mmmmm. 


5. Det är gott när man är lite sjuk.  

Varm nyponsoppa med glass. Eller varm blåbärssoppa.


6. Det fick mig att bli eller inte bli vegetarian/vegan.

Finns inte på kartan att jag skulle ge upp att äta kött helt och hållet. Jag försöker att äta allsidigt.


Fler som är med i selfieutmanigen hittar du hos: 

https://klimakteriehaxan.blogspot.com/

9 kommentarer:

  1. Tycker att jag känner igen mig i dina svar! Choklad ack ja ... tänk att det ska vara så himla gott! Kul att du är med i SELFIE-kedjan!

    SvaraRadera
  2. Jag minns fortfarande med ett leende när jag gav Elin nyponsoppa och hon smakar och säger: Är det här mat mamma? Hon har aldrig ätit nyponsoppa förutom den gången när hon smakade och gav tummen ner ☺️
    Grönsaker är inte riktigt goda vintertid… och dyra, smaken motsvarar inte priset.
    Ha en fortsatt fin tisdag 👋/åsa

    SvaraRadera
  3. Kul att så många är med på Klimakteriehäxans "Selfie" . Och roligt att läsa svaren . Kunde igen mig i de flesta utom nr 1. Lagar mycket asiatisk mat och där blir det en hel del wokade grönsaker.

    SvaraRadera
  4. Vi är många som svarat ost och vin :) Hoppas du får en fin kväll, här är det nu handboll strax. Kram

    SvaraRadera
  5. Ost och vin är inte dumt alls! Yngsta sonen vägrade äta välling när han var liten, så han är uppfödd på nyponsoppa (efter att jag slutade amma alltså!) idag vill han inte ha nyponsoppa! ;-D

    SvaraRadera
  6. 5:an och 6:an står jag helhjärtat bakom dig i ledet för. Grönsakerna går lite i denna tid årstid ja... det tar vi igen på sommaren ;)

    SvaraRadera
  7. Jo som svar på din fråga: Hur gör jag? Japp det gör ju liksom det 🙂 Först är det många dagars och år spaning där, tur med lågvattnet (jag viste ok) Solen ska stå sin rätta tid (många års spaning) Och tittande i väderprognosen. Jag har en app jag ser lite moln i typ och vid rätt tidpunkt som var har runt 21:00. Och tur med molnen också. Hade varit dit dagen före utan kulan och för spanat. Sedan hade jag min lilla favoritkamera i fickan med också. Ja tur att stenarna gick att använda som hylla jag såg dagen före. Jo jag hade också bjudit in Angelgirl att få vara med sin kula åxå 🙂 Jo så tar man nytta av skuggan och det svarta mot den rödaktiga himmelen.

    SvaraRadera
  8. Förutom tvåan och femman är vi helt överens. Älskar entrecôte som är marmorerad och mör. Gärna med bea och "grova" pommes frites.
    Grönsaker gillar jag inte, om inte blomkål räknas som grönsak. Jag äter sallad istället, året runt faktiskt.
    Äter i och för sig också gärna soppor - "Varma koppen" är den enklaste "comfort food" och går åt under vintern.

    SvaraRadera
  9. Allsidigt är bäst! Fruktsoppor är jag inte så förtjust i, eller har inte varit, nu har jag inte smakat dem på många herrans år. Entrecote är en favorit, vet dock inte om jag skulle bjuda på den. Jag vill ha mitt kött rätt blodigt, andra vill ha välstekt, hur ska man veta? Vin är gott men min mage gillar det inte, först fick jag sluta med vitt vin för jag fick magproblem av syran sen funkade inte rödvin heller. Nu är det bara öl som gäller, magen är nöjd men funkar inte lika bra till ostar

    SvaraRadera