lördag 20 januari 2024

Hoppa på tåget #knut

Tåget rullar vidare med Åke.

Åke har satt KNUT som tredje destinationen.

Så idag visar jag en träknut som min pappas morfar gjort.  Han var en klurig gubbe och tillverkade många olika sorters träknutar. 


Det här är den enklaste varianten, men jag vet att farmor har fler och betydligt klurigare. 
De ligger i små söta askar, men min ask finns inte kvar.
Den här knuten fick jag som liten, om jag fick den av Frans själv eller om jag fått den senare av farmor det kommer jag inte ihåg. 
Men jag minns honom väl ändå. När jag var liten tog Farmor och jag ofta bussen eller Krösatåget hem till hennes föräldrar de bodde ca 2mil bort. Jag minns hur Frans spelade och sjöng för mig, medans min farmor och hennes mamma Julia fixade med kaffe och saft i köket till fikastunden. 

Det måste vara bortåt en 48 år sedan nu - ändå minns jag hur hallen och finrummet såg ut. Sovrum och kök är mer diffust. 


Det är Åke som håller i Hoppa på tåget. Följ länken så hittar du fler resenärer och välkommen att kliva ombord du också!

12 kommentarer:

  1. Oj, så kul med den knuten. Jag minns själv att vi hade en sån i familjen.
    Fint minne har du och så har du knuten kvar. Vart "min" knut tog vägen vete gudarna.
    Ha en bra lördag!

    SvaraRadera
  2. Fina minnen .. Jag har ofta funderat på hur morfar kunde göra dessa knutar. Så många olika där svårighetsgraden varierade. Jag fick försöka många gånger innan jag lyckades få ihop en knut. Och då var bara med de enklaste.

    SvaraRadera
  3. WOW vilket härligt inlägg du visar upp :) Så tråkigt att inte din ask finns kvar. Så härliga minnen från din farfar du kan rada upp :) Tack för att du är med och förgyller vardagen och tack för länken och dina ord :)

    SvaraRadera
  4. Vilken fin historia, och så fina träknutar!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Så mysig berättelse om Din farmor och hennes föräldrar tre olika generationer som knöt samman och sen den där knuten 🤩 härligt inlägg ❣️/åsa

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker knut och väldigt speciell. Unik.
    Din berättelse var också väldigt fin. Och tänk dessa minnen en har och som är så härliga att ha med sig.
    kram och trevlig helg

    SvaraRadera
  7. Den där sortens huvudbry känner jag väl igen! Fast jag är inte särskilt bra på att lösa dem, jag har för dåligt tålamod. Kul att ditt är "hemgjort"!

    SvaraRadera
  8. WOW!!! Har visserligen sett liknande knutar förut, men visste inte att man skapade dom för så länge sedan. Och vilket minne du har. Tack för ett annorlunda bidrag till temat och trevlig text att läsa:-)

    SvaraRadera
  9. Vilken vackra träknutar! Så roligt att de är så gamla och att du har dem kvar.
    Ha en fin helg!
    /Ingrid

    SvaraRadera
  10. Vad kul att det blev en träknut med på detta tema :) Minns att i yngre dagar så höll man på med att lösa detta knutar och få det att fungera. Kul var det och mången skratt blev det med..

    Ha en fin söndag! :)

    SvaraRadera
  11. Wow, du har nog den mest exklusiva knuten denna vecka, tillverkad i familjen!

    SvaraRadera
  12. Kan inte kommentera dagens inlägg… försöker här:
    Har Du nån tatuering?
    Bra skyltat och vädret ser ju bättre ut än här… fast nu har vi 27 grader varmare än igår 😅 👋 / åsa

    SvaraRadera