tisdag 16 januari 2024

Selfie #3


 

1Har du besökt något slott som turist? Vilket i så fall, och vad tyckte du? 

Vadstena slott, det är några år sedan nu men en mycket intressant guidning. Sen har jag ju varit på Löfstadslott, Ekenäs och slottet i Brokind - men det kom jag ju på först då jag läst  Ankis svar. 

https://ankisbildblogg.wordpress.com/

2. Drömde du om att bli prins/prinsessa när du var liten?  
Nej. 


3. Sitter svenska regentlängden kvar i minnet sedan skoltiden?  
Gustav Vasa, Erik XIV, Johan III, Sigismund......sen tog det stopp.

4. Tittar du på tv när kungliga evenemang sänds? Om ja, berätta varför?  
Nix.

5. Har du läst brittiske prins Harrys självbiografi "Den andre" (Spare)? Om ja, vad tyckte du i så fall?  
Inte det heller....är inte så kunglig av mig.  Fast 1984 då Jönköping fyllde 700år, då var jag med farmor och farfar och tittade på kungen och drottningen som var där för att fira. Minns inte så noga, men jag tror att de åkte i en öppen vagn. 

6. Bör Carl XVI Gustaf avgå till förmån för sin dotter?
Svår fråga. Men Victoria kanske är tacksam så länge hon kan lägga mer tid tillsammans med sina barn, än att vara ute på uppdrag?
Så svaret blir väl då nej

7 kommentarer:

  1. Roligt att läsa dina svar och vi har nog ganska lika svar :) Vadstena slott är jätteintressant, men jag valde två som vi har nära till :)
    Idag behöver vi både mössa och vantar! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Det är nog så att man lätt glömmer sevärdheter som exvis slott som man har på nära håll - kan självklart vara minst lika intressanta som de "mest berömda". Ser att vi är många som tänker lika om Victorias trontillträde.

    SvaraRadera
  3. Det är ju bäst om Victoria kan vara med sina barn när de är så pass unga som de är och kungen är ju en pigg en ...så det är nog bäst som det är.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Ja, Victoria kan få vänta lite till, det tycker jag också. Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  5. Kul att läsa dina svar. Känner igen de svar jag skulle gett på flera.
    Slott , runt om i landet, har jag besökt många. Är ju intresserad av historia och har jobbat en del som reseledare.
    Regentlängder? Jodå, en del av mitt lärarjobb. Men har aldrig haft önskan om att vara en prinsessa.
    Tittar på en del kungliga evenemang. Tycker det är lite kul
    Tror också Victoria gärna väntar ett tag. Och kungen hänger i bra tycker jag.

    SvaraRadera
  6. Vi tycker rätt lika i ämnet, jag tycker vi har ett mycket representativt kungahus som jobbar stenhårt för vårt land. Jämför med skandalomsusade engelska kungahuset som jag inte ger ett vitten för. Vickan blir en suveränt duktig drottning....Kram

    SvaraRadera
  7. Kul med dina svar! Och det är alltid extra roligt om en bloggkompis kan väcka några minnen:-)
    Hr lite svårt att föreställa mig dig som prinsessa i din jeep, nej den bilden stämmer inte;-)
    Bra där - att du fick ihop fyra namn i regentlängden - hahaha:-)

    SvaraRadera