tisdag 30 januari 2024

selfie #5

Veckans selfie är "Hemma hos" 


1.   Det tittar jag direkt på när jag kommer på mitt första besök i ett hem.

Vet faktiskt inte, det är nog helhetsintrycket – att det känns ombonat och hemtrevligt. Gillar ju inte hem som är strama och känns som om de är hämtade från någon inredningstidning.

 

  
2. Det irriterar mig, såväl hemma hos mig själv som hemma hos andra.

En överfull diskbänk…. finns inget som stör mig så mycket som att komma hem till en stökig diskbänk eller för den delen komma ner på morgonen och den som lämnade köket sist inte lämnade disk/köksbänken/spis i ett städat skick.

Hur andra väljer att ha det är jag inte lika känslig med, då försöker jag blunda för det, men visst gnager det lite.

3. Det har jag onödigt många av 

Plastburkar, ändå rensade jag ut ordentligt förra året vid renoveringen. Men å andra sidan så äter de inte bröd. De är ju bra att ha då man gör storkok och maten ska frysas in. Samma sak med glasburkar, som tur är har jag ju en källare.

 


4. Vän av vita väggar eller ska det vara mönstrat? 

Här är det blandat. Har ju inga kritvita väggar. I de flesta rum är tre väggar av ljusare tapet och den 4e i färg eller mönstradtapet. Sovrummet och kontoret är de rum som har samma sorts tapet på alla väggar, kontoret går i en behaglig grönfärg och sovrummet har samma milda blommiga tapet som då vi flyttade in, den får hänga med ett tag till – jag gillar ju den.

 

5. Den detaljen är viktig hemma hos mig

Att ha saker jag trivs med, här blandas både nytt och gammalt.  

 


6. Hur viktigt är det med växter hemma?

Helt klart viktigt, men de är ännu viktigare ute i trädgården. Såg faktiskt att krokusbladen var på gång mot söderväggen nu när snön gått av.


Fler som är med i selfieutmanigen hittar du hos: 

https://klimakteriehaxan.blogspot.com/

10 kommentarer:

  1. Kul att lära känna dig lite mer :) Jag skippar veckans frågor. Ha en fin dag, här blir det till att åka och provsitta soffor. Kram

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa dina svar. Och jag känner igen mig i flera av dem. Men här är det "stockholmsvitt" (lite mörkare vitt)på väggarna men i sovrummet finns en ganska ljus grågrön fondvägg. Det vita gör här att tavlorna inte konkurrerar färgmässigt-
    Trädgård har vi ingen men orkidéer samlar jag på och har många och visst satsar jag på många balkongväxter.
    Gillar mitt hem som är väldigt ljust och och inte minst vår härliga utsikt. /Ditte
    PS Knepigt att få genom kommentarer.

    SvaraRadera
  3. Hos oss är det färg som Du vet 😊
    Just nu ser diskbänken ut som om hin håle varit på besök 😅 men jag ska ta itu med köket strax.
    Ha en fortsatt fin tisdag 👋 åsa

    SvaraRadera
  4. Vi är helt överens om ettan och tvåan. Inte ens när jag var i "party-åldern" lämnade jag disk kvar på kvällen/natten. Det finns inget värre än en överbelamrad diskbänk med intorkad mat. Och nej, jag har aldrig ägt en diskmaskin;-)
    Ja, om någon älskar växter så är det nog du!!! Känner ingen som har så gröna fingrar som du:-)

    SvaraRadera
  5. Så kul att läsa dina svar! Plastburkar har vi också en hel hög av, men de används ganska bra! Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Så där är jag också, vill ha snyggt och rent på diskbänken och också på köksgolvet.

    SvaraRadera
  7. Äntligen kom jag in till dig ... försökte igår kväll och tidigt på morgonen idag, men kom aldrig fram ... hoppas det funkar nu så kommentaren kommer fram.
    Kul att läsa dina svar ... och jag håller helt med dig om diskbänken!
    Ha nu en bra onsdag!
    Kram

    SvaraRadera
  8. På tvåan vill jag lägga till: Jag brukar reagera på hur det ser ut i diskons galler. Så stressad är man inte att man inte kan torka ur. Och sedan brukar jag känna på överdelar på dörrar och lister om det finns dam kvar. Nu får dom ju inte se att jag gör detta utan att jag smyger... det var min farmor som inspirerade mig till det när jag var mycket liten för hon städade hos sin bror och torkade mycket noga för han var stor rökare, listerna var gula tom. jag kan ha varit 4-5 år typ. Vi bodde i samma hus som Farmor & Farfar fram till jag var 6 år. Så jag var mycket med dem.

    SvaraRadera
  9. Jag har visst missat att du deltagit i Selfien, kul! Har man ett hus att fylla då kan man liksom ösa på, o så har jag ju också bott i mina dagar. Annat är det nu, och då jag är gammal o ensamboende så är det skönt med mindre utrymmen och mindre prylar. Jag är väldigt slarvig, men ser som tur inte skiten själv! Dock har jag blivit duktigare med diskbänken nu sen jag har köket o rummet integrerat, duktig betyder att jag diskar en gång om dagen, förut kunde det gå minst ett par dagar mellan varven, hihi

    SvaraRadera
  10. Det där med diskbänken, det håller jag verkligen med om. Rensar den varje morgon efter frukost, inget får stå kvar där! Tänk att du sett krokusblad, jag har letat men inga sett! Snart dags för en ny selfie, kul att du är med!

    SvaraRadera