lördag 3 februari 2024

Hoppa på tåget #Fru Fortuna

 

Till dagens ord i Hoppa på tåget så valde jag att googla, för jag vart lite osäker på den exakta innebörden av Fru Fortuna. Svaret i sökrutan blev:

Fortuna eller Fors Fortuna är slumpens och lyckans gudinna i romersk mytologi och motsvaras av grekernas Tyche. Hon kan sägas vara ett slags personifikation av ödet i betydelsen händelsernas gång. Hon benämns ofta "Fru Fortuna".

Hmmm hur ska jag nu gå vidare….

Något som slumpats till mig och gett mig lycka.

Det får väl bli en berättelse om när min lillasyster och hennes man valde att skaffa en kattkompis till sin dåvarande katt Nisse.

Nissekatten hade alltid varit en ensamkatt. De hade nog haft honom i cirka ett år, då de bestämde att han skulle få en kattkompis.

Men det var inte alls uppskattat, Nisse gick hårt åt kattungen Oscar och visade minsann vem som var katt i huset. Efter ett tag insåg de att de där två inte alls var kompatibla med varandra.  Så vad gör de då?

Jo, de bjuder in sig själva på fika till oss, talar om att de tar Nisse med sig. (Han var en van resenär och hade varit här flera gånger tidigare och att de skaffat en kattunge hade de inte talat om)

Så kommer de hit öppnar transportburen i köket, men ut kliver inte Nisse som de sagt utan en liten liten kattunge. 



Gick det att säga nej??? 

Kär vid först ögonkastet såklart.

Bara att inse att vi hade blivit med katt. Det här måste ha varit någon gång på sen hösten 2008, för i augusti 2009 så födde Oscar en kull med 5 kattungar…… 

De var så säkra på att de köpt en hankatt och vi litade på det, katten hette ju Oscar och jag hade ju varit hos veterinären och fått den vaccinerad och besiktigad som hankatt – för att kunna försäkra. 

Sedan dess har vi haft alltid haft katt, vissa har levt längre andra kortare då det finns en farlig väg här utanför.

Sammanfattar det hela med: Lycka är att ha en liten katt. 


Det är Åke som håller i Hoppa på tåget. Följ länken så hittar du fler resenärer och välkommen att kliva ombord du också!


12 kommentarer:

  1. Men vilken söt story :) Man smälter av den. Spännande att Oscar födde en kull på 5 ungar :) Måste väl blivit som en chock... ja vägar är inte så bra ibland för bilar är hårda. Tack för ditt inlägg och tjusigt med den rosa länken :) Trevlig lördag önskar jag dig.

    SvaraRadera
  2. Ooooh, nu blev jag rörd. Till vem skulle Oscar ha kommit om inte just till er. Lycka för er men också för Oscar som visade sig få egna kattungar. Det kan man verkligen kalla tur.
    Ha en fin torsdag idag!♡

    SvaraRadera
  3. En del katter passar ju inte riktigt ihop med andra, kompatibilitet är A och O.
    Ändå funderar vi på en tredje katt igen här, men vi avvaktar, det funkar sååå bra med de två vi har.

    Ha det bäst nu och tack för det fina du skrev om katterna.

    SvaraRadera
  4. Så fin lycklig katthistoria 😻❣️
    När vi kastrerade vår Lilla Fru Katt 🐈‍⬛ så frågade veterinären om jag var 💯 säker på att det var en hona, yes svarade jag. Då berättade veterinären om en kattägare som kom med sin hankatt och det visade sig att det var en honkatt som dessutom väntade kattungar 😅
    Nu har vi vå kissmissar och de är honor båda två 😅
    I slutet av mars ska de kastrerad och efter detta får de gå utomhus, till dess är de innekatter.
    Ha en fin fortsättning på denna lördag 👋/åsa

    SvaraRadera
  5. Ibland har det verkligen lätt för att bli bra och den fikan ledde verkligen till en lyckad lösning för alla. Att motstå en kattungen är verkligen svårt. På unga djur är det inte alltid lätt att se könet men det blev ju väldigt bra ändå!

    SvaraRadera
  6. Katter är lycka, en spinnande katt i knäet och du glömmer alla dina bekymmer! Visst saknar jag att ha katt, men nu fyller liten prins platsen för både hund och katt för jag tror bestämt han är en blandning så kelsjuk som han är. Fin tolkning !

    SvaraRadera
  7. Hahaha! Vilken härlig berättelse:-) Love it! En Oscar som är en hona och föder fem ungar - den är svårslagen skulle jag tro:-))))

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig story om katten! Detta var bra lika min berättelse.. Önskar dig en fin Helg! :) Kram

    SvaraRadera
  9. Vilken fin berättelse. Och så bra det blev med katt och allt. Lycka för både er och Oscar. Ibland blir det riktigt bra.

    SvaraRadera
  10. Åh, en ljuvlig berättelse! Jag har en liknande berättelse att skriva om! Så söt lilla Oscar var!
    I Koppartälten i Hagaparken finns bl.a ett café, underbart på somrarna när man kan sitta där utanför.

    SvaraRadera
  11. Hahaha....så härligt å det är klart att motstå en liten söt kattunge är oerhört svårt!

    SvaraRadera
  12. Är det något som skänker glädje och kan få ett hjärta att smälta, så är det kattungar. I vår familj har vi haft katt sedan barnsben. Nu har varken jag, min bror, syster eller föräldrar längre katt. Det kanske förändras med åren, men visst uppstår ett sug när man ser små katter tassa runt eller när de somnar i famnen.

    SvaraRadera