söndag 4 februari 2024

Skyltsöndag #456


Idag blir de skyltar från jourcentralen på sjukhuset.

Jag skar upp ett litet litet sår på pekfingret i början av december då jag skulle hänga upp adventsstjärnorna. Skar mig på en fönsterlampa i metall som jag brukar dela på och behålla toppen på och sedan trä stjärnan runt locket som blir kvar efter lampan. (Jag lät såret blöda lite innan jag tvättade rent med tvål och vatten, hade väl plåster på någon timma eller så)


Det där såret läkte, men efter 14 dagar så började det plötsligt värka i fingret.
Jag tänkte artros så jag gjorde lite övningar, rörelse brukar ju alltid vara bra. Men på natten så exploderade smärtan och när jag vaknade på morgonen kunde jag varken sträcka eller böja fingret.
Kunde inte hålla i en penna eller vrida på duschen med högerhanden, när det kom till tandborstning så åkte eltandborsten fram.


Loggade in på 1177 och efter ett snabbtest där så sa resultatet av frågorna: Uppsök sjukvård omedelbart.

Så akut kan det inte vara tänkte jag utan väntade en timma till vårdcentralen öppnade och ringde dit för att få en tid. 


Efter ha talat med sjuksköterskan en stund så säger hon, jag misstänker blodförgiftning så du får en tid på jourcentralen, jag fick en bokad tid inom tre timmar.

Gullig del i väntrummet.

Här är provtagningsrummet.

En halvtimme efter provtagningen kom beskedet. Det var inte blodförgiftning, utan en elak bakterie som letat sig in från såret och in i pekfinger leden. Svullnad i hela fingret och ner en bit i handflatan. Så svullet att mina skinnhandskar inte gick att få på då det spände och tryckt alldeles för mycket om fingret.  


Gick via apoteket och hämtade ut en antibiotikakur. 

(Mitt livs andra penicillinkur, den första åt jag 2016 då jag hade lunginflammation.)
Stora tabletter tre gånger om dagen i en vecka. 

Men det har varit segt att få tillbaka full rörlighet, det var först i förra veckan som jag inte känner av det alls.  

Till sist skyltar jag med en bild jag fick av min lillasyster igår.  Intill hennes altan tittade det igår fram en blommande Primula i februarisolen.

Den som håller i skyltsöndag är bästa BP:

12 kommentarer:

  1. Många tydliga mycket nödvändigt belysande,berättande skyltar fick du till idag. Det var nästan lite snudd på gastkramande att läsa det här, jag tänkte blodförgiftning innan jag andades ut...men likväl så kan en julfekorativ handling verkligen ställa till det.Så skönt att du kan använda högerhand ordentligt igen.
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Hej på ännu en skyltsöndag! Så dramatiskt det kan bli av en liten liten skråma! Tur att det fixat sig. Den där lilla primulan känns otroligt välkommen.

    SvaraRadera
  3. Inte förväntar man sig något sådant av ett litet sår. Så bra att det gått på rätt håll nu. Kram

    SvaraRadera
  4. Oj. Fy Huvva. Sån tur det gick bra. Bra skyltat 👏 /åsa

    SvaraRadera
  5. "Små sår och fattiga vänner ska man inte förakta" är ett gammalt talesätt.
    Tur det inte var blodförgiftning ... och besöket på jourcentralen gav bra skyltar!

    SvaraRadera
  6. Snacka om skyltar! Men oj så trist med ditt finger, skönt att det är bättre nu!
    Så fint med den lilla primulan. <3

    SvaraRadera
  7. Oj, så illa! Och det går ju så snabbt. Många skyltar och visst är det fint med en fungerande sjukvård.
    Fint att du fick hjälp och antibiotika.
    Maken drabbades för ett par veckor sedan av sepsis och njursvikt. Och det var njurarna som orsakade hans sepsis. Det blev ambulans till Södersjukhuset i ilfart och vi var så tacksamma att vi bor nära. Maken var riktigt ila där an och hade i princip inget blodtryck alls när ambulans med läkare kom. Men det gick vägen-
    Hoppas nu att ditt sår läker och att du inte ska få några men.

    SvaraRadera
  8. När jag läste ditt inlägg tänkte jag direkt på Åke, vilket är ju "detsamma" som blodförgiftning just nu.
    Inte roligt med det fingret med tanke på ditt jobb. Hoppas att fingret är helt normalt igen nu. Fantastisk service av din vårdcentral:-)
    Ja, och en fin Skyltsöndag med röd tråd blev det ju också - typ en positiv biverkning om man säger så:-)

    Tusen tack för att du tänker på Skyltsöndag när du besöker vårdcentralen;-) Stort tack för länken också:-)

    PS. Blir alltid så förvirrad när du nämner din lilla syster och du själv kallar dig också LillaSyster;-) DS.

    SvaraRadera
  9. Tänkte också på blodförgiftning men så var det en elak bakterie. Hoppas att du har blivit helt bra i fingret.
    Fint med blomman intill altanen...kan säga att det dröjer innan vi är där. ;-)

    SvaraRadera
  10. Usch så otäckt! Tur att det inte var blodförgiftning och att det finns penicillin. Var rädd om dig! Kram

    SvaraRadera
  11. Oj oj oj!!! Så bra att du kom under vård så snabbt. Jag småler åt din karamellburk (utan att vara dum) Hoppas det läker bra och du slipper med. Du fick ju med dig många skyltar i varje fall :) Vilken glad och trevlig miljö du fick vistas i då :) Nu kanske haf inte såg allt det roliga... ja du, sår är inte att leka med fråga bara mig som vart 16 dygn bara i januari på plåsterkåken fördelat på två gånger. Onda bakterier kan verkligen sätta käppar i hjulet. Jag hörde om en kille som skar sig på en sardins burk. Det gick illa på riktigt. Ber om ursäkt att min kommentar kommer först idag, jag sov på söta örat hela dagen igår... mådde tjuvens. Jag är långt ifrån en glad måndag, tur jag gjorde min Skyltsöndag på lördagskvällen :) Min första kur antibiotika går ut det 11 februari,

    SvaraRadera
  12. Men du, tänk vad ett litet sår kan åstadkomma! Vilken tur i oturen att det inte var blodförgiftning, och att det var en bakterie som går att jag på flykten. Jag äter 7 tabletter om dagen, vet många som har svårt att svälja, jag stoppar alla i mun på en gång o sväljer med en enda klunk vatten! Krya-kramar! Glömde kommentera skyltarna, det viktigaste var ju att du fick hjälp!

    SvaraRadera