måndag 19 februari 2024

Selfie #8 tårar


Veckans Selfie handlar om tårar

1. Den boken fick mig att gråta.
Jag har gråtit till många böcker, men den senaste då tårarna sprutade var Melinda Jacobs bok: Hon hette Esmeralda

2. Den filmen fick mig att gråta.
20 dagar i Mariupol. (en så stark film att jag fick pausa och titta i omgångar)
https://www.svtplay.se/video/j16gPkx/dox-20-dagar-i-mariupol

3. Den nyheten fick mig att gråta.
När min kusin ringde och berättade den hemska nyheten att hon fått hon cancer. Det var väl bara tre dagar efter att vi anmält oss till att köra Tjejvasan. (det blev jag och hennes stora syster körde loppet istället för den trio som var tänkt)
Tog även väldigt illa vid mig nu i december-2023, när en annan kusin drabbades av en stroke. 

4. Den sporthändelsen fick mig att gråta.
Kan inte minnas att jag gråtit till någon sporthändelse.

5. Den låten fick mig att gråta.
Det får nog bli psalmen Härlig är jorden i samband med en begravning.

6. Den kaffetåren är den bästa

Dagens första kopp!


Det är Klimakteriehäxan som håller i selfie utmaningen, välkommen att vara med du också!
https://klimakteriehaxan.blogspot.com/
 

10 kommentarer:

  1. Exakt, den bästa tåren är kaffetåren, men tårar annars är också bra när känslorna tar över. Grät vi inte så skulle vi må dåligt, spricka och gå sönder ...
    Ha en fin måndag ! 🤍

    SvaraRadera
  2. Så intressant att läsa dina svar. Dokumentären om Ukraina tog mig också hårt. Men i nyhetsflödet är konkurrensen hård!
    (Jag kopierar in din länk till mitt selfie-inslag, vi hadeström avbrott så jag var utan nät ett tag, därav försening)

    SvaraRadera
  3. Tårar. 😭 ibland gets det för mycket här i världen. Jag har två i min närhet… min Elin gråter i parti och minut, ibland utan vad jag kan förstå anledning.
    Kanske en tonårsgrej 😅
    Bra tolkning och jag håller med Dig när det gäller sjukdom och boken om Esmeralda, liksom Mariepol.
    Ha en fin glad måndag 👋 åsa

    SvaraRadera
  4. Tänkvärda frågor och jag funderade också för egen del. Fint att läsa dina svar och vad gäller 1,2,3 och 6 instämmer jag. Kanske hade valen också blivit annorlunda. I övrigt skulle jag ha svårt att välja. Och det gäller i princip alla frågorna.
    En nyhet som fick mig att gråta var när jag läste första kapitlet, inledningen, i boken som Thomas Tynander skrev och där pappa har huvudrollen. Det tog mig hårt. Både när jag läste det och när jag upplevde det på plats.

    SvaraRadera
  5. Har inte läst boken om "Lilla hjärtat" men hennes öde var fruktansvärt.
    Att få först ett cancerbesked och sedan beskedet om en annan kusins stroke är tufft, väldigt tufft. I sådana situationer inser man hur liten människan egentligen är...
    Håller helt med dig om "dagens första kopp". Om jag minns rätt njuter vi båda två av en Nespresso:-)

    SvaraRadera
  6. Jag kan inte heller minnas att jag gråtit till sport, berörd blir jag med gåshud bland annat. Men inga tårar. Min selfie kommer imorgon. Ha en fin kväll, kram

    SvaraRadera
  7. Svar: En cortado är en espresso med en skvätt mjölk. Absolut inget socker. Om du tänker dig en Nespresso Arpeggio med en skvätt mellangrädde så är det samma sak som en cortado.
    Förut drack jag alltid cappuccino, men de blev så blaskiga med alltför mycket mjölk, så sedan ett år tillbaka satsar gag på cortado. Irish har jag inte druckit på år och dag...

    SvaraRadera
  8. Spännande att läsa dina svar. Vet inte om jag fixar att läsa boken om Esmeralda, puh! Likaså dokumentären du nämner, tuff att se förstår jag! Har inte heller gråtit till någon sporthändelse, tror jag? Och viss tär den första koppen kaffe den bästa! Ha det bäst!

    SvaraRadera
  9. Jag har inte läst boken om Esmeralda, vet du varför? För att den är för sorglig, jag känner att jag inte riktigt orkar ta in eländet. Inte har jag sett filmen du nämner heller, är så dålig på att kolla film. Men att döma av titeln så förstår jag att den är tragisk o ledsam. Kram från pörtet

    SvaraRadera