tisdag 6 februari 2024

solskensöga....

Efter de senaste ovädren med blåst så har det blåst ner en stor gren med Vide. 
Grenen ligger i diket bredvid cykel och gångbanan bara några hundra meter hemifrån.

Jag har sneglat på den där grenen ett bra tag nu, men så bestämde jag mig. Hämtade sekatören och sedan gick jag loss. Men grenen som ligger i diket är så stor att det syns inte att jag varit där och klippt. 
Men nu har jag "piffat" till det lite igen vid ingången. 
Längtar efter att få byta ut ljungen mot Penséer - det går nog snart =)

Jag gillar speciellt andra versen i dikten som Zacharias har skrivit och som Alice Tegnér tonsatt.



Sov du lilla videung än så är det vinter. 

Än så sova björk och ljung rosor, hyacinter.

Än så är det långt till vår, innan rönn i blomma står.

Sov du lilla vide, än så är det vinter.


Solskensöga ser på dig, solskensfamn dig vaggar.

Snart blir grönt på skogens stig, och var blomma flaggar.

Än en liten solskensbön, vide liten blir så grön.

Solskensöga ser dig. Skolskensfamn dig vaggar.


text: Zacharias Topelius 1818—1898 




8 kommentarer:

  1. Vilka vackra vårtecken. Och jag kan nästan höra hur fint du sjunger. Kram, kram

    SvaraRadera
  2. Sov du lilla videung, är så vacker och hör till att sjunga varje vår. Jag sjunger den här också även om jag inte har sett vide på ett bra tag. Men nu har jag gjort det via dig. Tack för det! Ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
  3. Vide är vår på riktigt. Nu sitter jag också här och nynnar med, men jag måste erkänna att andra versen hade jag glömt bort. Kram

    SvaraRadera
  4. Sov du lilla videung, den är så fin..mindes inte heller den andra versen!

    SvaraRadera
  5. Sov Du videung är ett vårtecken ❣️ men än är det långt till vår.
    Så fint Du har pyntat.
    👋/åsa

    SvaraRadera
  6. Du gjorde rätt i att ta tillvara på de där grenarna tycker jag! Ha en fin kväll, kram

    SvaraRadera
  7. Det gjorde du rätt i. På det sättet lever grenarna vidare och är del av en riktigt fräck utsmyckning.
    Det första jag tänkte på när jag läste första versen av dikten är Cilla & Rolf Börjlinds deckare med samma namn. Då du också slukar deckare antar jag att du läst den. Om inte - gör det!

    SvaraRadera
  8. Texten här är så fin och ger hopp om en vår. Fint att du tog dig an grenen och den har ett nytt liv. Dessutom blev det väldigt dekorativt.

    SvaraRadera