torsdag 8 februari 2024

nattjästa .....

....i tisdagskväll hörde min lillasyster av sig och undrade om hon kunde sova här om väglaget var alltför besvärligt för att köra hem. 
Så klart att du får sa jag. Hon hade kvällspasset på sjukhuset och slutar då runt kl. 22.00 Klockan var väl strax efter 20 då hon ringde, själv var jag glad att onsdagens tidiga morgon jobb blev flyttat till nästa vecka med tanke på det ymniga snöfallet. Det betydde ledig onsdagsförmiddag för mig. Passar ju bra att göra nattjästa frallor då och så skulle jag ju ha något gott att bjuda på till frukost.
Slängde ihop degen och satte den i kylskåpet. När klockan passerat strax efter 22 får jag ett sms av syrran att hon ändå väljer att luffa de dryga 6 milen hem.  

Så igår morse stod jag där med min fina deg och ingen frukostgäst. 
 

Det stod inte i receptet, men jag piffade till dem med solros och pumpakärnor.
Så fluffiga och verkligen supergoda. 


Gjorde iordning fralla och kaffe och skulle sätta mig framför TV: n och kolla in nyheterna. När jag passerar balkongen så hör/ser jag världens bästa granne, Johan komma med snöplogen. Han fixar alla garageuppfarterna på gatan. Då ställde jag ifrån mig min frukost, packade in hälften av frallorna i en påse och gick ut med till honom. Det var uppskattat kan jag säga. 
 
Vill du också baka busenkla frallor så följ länken. Degen ska inte arbetas, så se till att ha mjöl på bakbordet och fingrarna för degen är kladdig. Du bara viker runt den, skär till och doppar i frön som jag gjorde eller bara lägger dem på plåten direkt. 

12 kommentarer:

  1. Log lite när jag läste ditt inlägg. Igår satt jag och läste recept på nattjästa frallor som jag tänkte testa i helgen. Förstår att det var en uppskattad present. Kram

    SvaraRadera
  2. Fint att kunna sätta ihop ett bakverk på detta vis.
    En fin gåva du gav där, förstår att det uppskattades. 👍

    Ha det fint.

    SvaraRadera
  3. Så gott! Gör dessa ganska ofta och med liknande recept. Ska nu helt testa ditt.

    SvaraRadera
  4. Vad du är gullig, men det är ju också din granne Johan som hjälper sina grannar! Jag är förvånad över hur lätt jag fått kontakt med mina trevliga grannar här i hyreshuset, ett par grannar umgås jag med ibland. Bakning är inte min grej, provade någon gång för typ 30 år sen att baka matbröd, jag tycker det är jättegott men inte ett dugg roligt att baka! Kram

    SvaraRadera
  5. Mums 😋
    👋/åsa

    SvaraRadera
  6. Nattjästa frallor är de godaste...bättre kan man inte ha det en morgon och din snöskottargranne måste ha känt att han kom till himlen en stund. En fin gest av dig, gjord av jäst...och grannlig vänlighet! Kram

    SvaraRadera
  7. Så fint av dig att ge bästa grannen lite nybakat, den uppskattad gåva är jag övertygad om!

    SvaraRadera
  8. Oj din syrra visste inte vad hon missade va? Klart mannen blev själaglad, vilken fin present han fick!

    SvaraRadera
  9. Bra att frallorna kom till användning på direkten om man säger så. Och din syster vet nog inte vad hon gick miste om;-) Men en sådan gullig granne är väl värd frallor. Det kallas för tjänst och gentjänst:-)

    PS. Fortfarande inte en endaste snöflinga här. DS.

    SvaraRadera
  10. Så snällt att ge grannen några frallor! Å tack för receptet, det måste jag kolla in!

    SvaraRadera
  11. Lyllo snöskottaren där i ditt kvarter :) Receptet ska genast skrivas ut :)

    SvaraRadera
  12. Tack för receptet. Har precis inlett min karriär som amatörbagare i hemmet. Gjorde i måndags ett första försök med hårt fröknäcke efter ett recept jag fått från en av stans restauranger. Blev varken hårt eller smakrikt och jag vet nu vad jag gjorde för fel. Blir nya försök.

    SvaraRadera