lördag 24 augusti 2024

hoppa på tåget # tårta

Idag blir det fest på tåget! Stort grattis till dig vår bästa lokförare! Jag hoppas att du ätit riktigt mycket tårta den här vecka =) 

Vi börjar väl med en matig smörgåstårta!
Jag föredrar den som är toppad med massa räkor, men den andra med salami och ost som topping är också god.




Nu till desserten.....

....min bästa kompis är duktig på det här med tårtor, båda två är hennes kreationer. Den första fylld med hemkokt drottningsylt, vaniljkräm och grädde. Den andra en klassisk jordgubbstårta.  

Hon är så duktig att hon ibland har beställningar både till födelsedagar,  dop och bröllop


Själv är jag rätt bra på att baka toscatårta.




Det är Åke som håller i Hoppa på tåget. 

Följ länken så hittar du fler resenärer och välkommen att kliva ombord på tåget du också!


Nästa vecka rullar tåget mot destination: 

v.35 Natthimmel, fenomen




13 kommentarer:

  1. Många fina tårtor hos dig ... ser riktigt smaskiga ut allihop!
    Ha en fin lördag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack så himla mycket LillaSyster :) Får man ta en bit av alla ;) Jag kan inte välja vilken jag vill smaka först :) Igår mumsade jag på en sådan där smörgåstårta och har en bit kvar, nu måste jag gå och ta den sista biten så här på morgonkulan ;) Tosca tårta för mig till en flackback: När jag gjorde lumpen 79-80 på en flygplats som flygplatsbrandman bakade en kompis en sådan tårta på min födelsedag :) Ett till minne var att jag hade precis köpt en Olympics kompaktkamera och han viste den var så bra, den kostade över 1000 lappen då och han ville byta mot en systemkamera så han kunde ge dem till sin mor i julklapp. Han fick naturligtvis hela kartongen med plast o allt och kvitto förstås :) Jag glömmer aldrig den Thomas. Men han var grymt dålig på att köra skoter, vet inte hur många gånger jag fick hämta han i skogen och skotta loss maskinen :) Men så var han från södern och knappt sett snö!

    SvaraRadera
  3. Glömde att tacka för länken och trevligt att du är med ombord!

    SvaraRadera
  4. WoW ... Vilka härliga smörgåstårtor! När man ser dessa så blev jag hungrig, trots att jag nyss ätit en förmiddags fika.

    Men även de fina efterrätts tårtorna är ju bara mumsigt goda och väldigt vackra i sina färger!
    Hela vägen under barnens födelsedagar så fick de själva bestämma vad det skulle vara på och i tårtan - Sonen han valde jämt banan och marsankräm med bananer och strössel som dekoration.
    Dottern valde Jordgubbstårta med de som topping med.. Båda dessa tårtor går alltid hem hos de flesta.

    Mina föräldrar älskar Budapest med blåbär.. =)

    Dotterns hyresvärd bakar Budapest som han även gjorde till min dotters 30 årskalas förra vintern (November) - Hade ett inlägg om den resan och tårtan.. Vilket var himmelskt god tårta! <3

    Önskar dig en fin lördag - Vi syns på skyltsöndag!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Så många olika sorters tårtor. Jag tycker också att det ska vara räkor på smörgåstårtor. För övrigt tycker jag alla tårtor ser mycket goda ut. Ha en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Smaskens till sista slicken 😋
    Så fina tårtor 🤩
    Du fixade ju uppdraget finfint 👏 en riktig tårtbuffé.

    Svar: tack för tipset❣️ jag ska kolla om biblioteket har boken 😊 det kändes ju som om det typ inte kan skada 😅
    Kram åsa

    SvaraRadera
  7. Åååh, smörgåstårta som är såååå gott, den där med salami såg annorlunda ut, den skulle man vilja smaka å toscatårta är bland det gottigaste som finns!
    Ha en skön lördag!

    SvaraRadera
  8. Smörgåstårtor sitter aldrig fel...kanske jag måste få till en sån snart igen. Toscakaka bakar jag också nu och då. Här säger de inte toscakaka utan mandelkaka..ja, vad vore livet utan tårtkalas? Din väninna har verkligen duktig.
    Ha en fin fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  9. Tårtorna är både vackra och ser väldigt goda ut. Smart att ta med smörgåstårta också :D

    SvaraRadera
  10. Du har som vanligt också koll på att Åke fyllde år i veckan. Bra där! Önskade jag hade er hjärna att komma ihåg bemärkelsedagar.
    Smart att även ta med smörgåstårtor, en sådan (utan räkor) hade jag gärna satt tänderna i. Detsamma gäller även jordgubbstårtan.
    Det är kul med dessa "kreatörer" som gör konstverk av tårtor.

    SvaraRadera
  11. Fröken, kan jag få beställa? Smörgåstårta med lax och en toscatårta för mig, tack.
    (Vilken tur att ha en kompis som gör så fina tårtor)

    SvaraRadera
  12. Åh...den första smörgåstårtan med räkor, mums så gott! Å vilka fina tårtor din kompis gör, de ser väldigt goda ut, toscatårtor gillar jag också!

    SvaraRadera
  13. Vilka tårtkreationer du visar upp. Smörgåstårta tänkte jag inte på, det är nog den tårtsort jag faktiskt kan äta, fast, oftast är den jättesnygg men innehåller en himla massa grädde...som alla tårtor. Toscatårtorna du bakat är faktiskt snyggast idag tycker jag, läckra färger, och konsistensen med lite segt är ljuvlig, o man slipper den vispade grädden!

    SvaraRadera