fredag 30 augusti 2024

min söta hjäpreda

 



Söta Busan, men hon har ett hjärta av stål.
Vill inte vara inne.... mer än i källaren. 
Hon är inte intresserad av att lära känna Trassel.
Hon tycks tänka att det är ett jäkla otyg de släpat hem i mitt revir. ( I tisdagskväll var hon minsann uppe ända på 2a våningen och kollade läget. Trassel märkte inte av henne då han sov som en stock. Sen i onsdags morse kom hon upp, nöjde sig med att fräsa åt honom innan hon tog kattluckan ner i källaren.

Ja, ja jag ger henne mer tid, men att bara fräsa och inte morra - det kallar jag framsteg. 
Kanske är Trassel inte lika skrämmande då han vuxit till sig lite?

Nu till vad vi skulle ha fiberduken till.

Vindruvorna börjat att mogna och för att få ha dem ifred för framförallt den tjuvaktiga Koltrasten så hägnar jag in dem med fiberduk. 

Söta goda druvor som snart är redo att ätas.

Sent igår kväll så åskade det rejält.  Men regnmätaren var nästan tom bara 2mm. Idag är det  fortfarande kvavt och jag ska strax åka till jobbet. Men vid lunchdags tar jag helg. 
Ha en bra fredag!













7 kommentarer:

  1. Fina Busan ... absolut ett framsteg att hon inte morrar :)
    Bra att skydda druvorna mot tjuvaktiga trastar!
    Lite muller här också och just nu regnar det ganska rejält, vilket är välkommet :)
    Ha en bra dag på jobbet!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Godmorgon, sitter här o äter en frukost bestående av Havregrynsgröt och en ostsmörgås. Fin sida du har. Och katt har du också eller ja 2 såg jag. En liten en och en större. Vi har 1 ½ katt, kommer ett inlägg om detta med på min sida :)

    SvaraRadera
  3. Det tar sig...snart så fungerar de bra ihop de där två raringarna ni har. Så härligt med vindruvorna! Naturligtvis gillar fåglarna dem också men tji får de.
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  4. Se där, bara fräs och inget morr, ett framsteg, absolut! Smart att skydda vindruvorna. Ha en fin fredagkväll!

    SvaraRadera
  5. Små steg, men ändå framsteg. Du känner ju Busan bäst av alla, så du vet ju hur hon "tänker". Inte visste jag att det var så stor skillnad mellan att "fräsa" och att "morra" - hahaha:-)
    Bra att du skyddar din kommande vintillverkning;-)

    Du har säkert läst om det hemska blixtnedslaget på Lidingö, där åtta killar tränade fotboll, ställde sig under ett träd där blixten slog ned. Här i Täby mullrade det lite, vid midnatt blixtrade det i fjärran. Men vid åttasnåret i morse började det ösregna. Dock ingen åska och absolut inga större regnmängder.
    Min bästis Yvonne som bor söder om Stockholm svor många svordomar då hon hade glömt stänga sovrumsfönstret och fick svabba hela rummet i går kväll...

    SvaraRadera
  6. Hjälpredan söt som socker helt klart :) Vindruvor ja... ska se hur våra har det (glömt bort dem) Koltrasten är inte så trevlig att tampas med :( Oftast finns det ju många och dom skvallrar dom jäklarna.

    SvaraRadera
  7. Hoppas verkligen Busan och Trassel kan bli kompisar längre fram. Går ju inte att forcera, det får ta den tid det tar. Koltrasten är ljuvlig, men inte kul om den äter upp dina fina druvor så klart. Ha en fin lördag!

    SvaraRadera